Wat is de betekenis van primetime?

Na de zomerstop zijn veel tv zenders weer begonnen met het uitzenden van het nieuwe afleveringen. Dat betekent dus ook weer stemmen op de Gouden Televizier-Ring. RTL Boulevard heeft recent teruggeblikt naar welke programma's goed scoren tijdens primetime. Maar tot op heden is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat primetime inhoudt.

3 jaar geleden
in: Televisie
5.1K

Antwoorden (4)

Prime time is de tijd waarop de meeste mensen kijken dus ongeveer van 19.30 uur tot 22.30 uur.De tijd dus waarop de programmamakers het liefst uitzenden omdat ze dan makkelijker meer kijkers krijgen
anneliez
3 jaar geleden
Primetime is de tijd waarop de meeste kijkers naar de televisie kijken. Zo net na het avondeten tot een uur of tien. Of van 19:30 to 22:00.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Primetime

Primetime is een uit de Verenigde Staten afkomstige term die vooral gebruikt wordt binnen de televisiewereld. Hiermee wordt de tijd van de dag aangeduid die het gunstigst is voor het behalen van hoge kijkcijfers. Vanouds ligt die tijd tussen half acht en tien uur 's avonds en daarvan is de tijd tussen acht en negen uur voor een algemeen publiek de beste.

Een programma dat direct na de belangrijkste avondlijke nieuwsbulletins wordt uitgezonden heeft een veel grotere kans goed bekeken te worden dan een programma dat bijvoorbeeld om zes uur 's avonds gepland staat: om die tijd eten de meeste mensen nog of verkeert het huishouden in een bezige fase.
3 jaar geleden
Primetime is de tijdsduur die de meeste kijkers trekt. Nederlandstalige synoniemen zijn: toptijd, piektijd en spitstijd,
Op dit moment is dat de periode van 20.30 tot 21.30 uur op met name Ned. 1, 2 en 3. De kijkcijfers op de zenders van RTL en SBS zijn thans zodanig daar daar nauwelijks van primetime kan worden gesproken.
Tot voor kort was primetime van 20.30 tot 22.00 uur - de tijd tussen Journaal en Nieuwsuur. Sinds Nieuwsuur is vervroegd naar 21.30 uur willen alle programmamakers graag de tijd vullen tussen 20.30 en 21.30 uur.
Bron (m.b.t. synoniemen): Trouw Schrijfboek.
3 jaar geleden
In de context van TV prijzen heeft primetime een iets andere betekenis. Dan staat primetime (meestal dan 1800 uur-0200 uur) tegenover daytime. In de VS zijn dat ook aparte prijscategorieën.
Primetime programma's zijn meestal met meer budget gemaakt en trekken ook meer kijkers. The bold and the beautiful is bv een typisch daytime programma; Grey's Anatomy en NCIS primetime programma's.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Wat heeft Amerika met deze vraag te maken @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
@ronronr1212 link naar VS geeft informatie over de tegenstelling daytime-primetime in de context van TV-prijzen.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 een rectie dus maar geen antwoord.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212l; het is een antwoord, Vraag: 'wat is primetime/"
Antwoord: 'In de context van TV prijzen het tegenovergestelde van daytime, dus (meestal iets van) 1800-0200'.