Waarom komen er voor de kleintjes geen leuke Clowns op tv in Nederland?

In de jaren 60, 70 80 had je best heel veel leuke programma's voor kinderen op televisie en zonder
geweld.

Vroeger genoten de kleintjes en heel het land van Pipo de Clown, "Paulus de boskabouter" en "fabeltjeskrant"
en iedereen vond dat leuk maar met de tijd werden deze door de omroepen vervangen met programmas met steeds meer pesterijen en geweld door en met clowns wat de kinderen helemaal niet leuk vinden.

In Nederland zijn genoeg leuke clowns en circusartiesten behalve dan die 150 in de 2de kamer waar iedereen groot en klein van moet huilen.

Kinderen willen lachen en plezier hebben , waarom komen er dan geen leuke clowns meer op tv?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (3)

studio 100 maakt over het algemeen leuke programma's met helden als 'bumba' 'kabouter plop' en 'piet piraat', dat zijn een beetje de 'clowns' van deze tijd. en wat te denken van 'ernst, bobbie en de rest'.. heb inderdaad wel geconcludeerd dat vooral op jetix en nickelodeon veel tekenfilms met agressief smaakje te zien zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel zenders bieden tegenwoordig bij digitale televisie een pakket aan waar speciale zenders voor de (aller)kleinsten in zitten. Zo heb je bijvoorbeeld Nick Junior of JimJam. Hier zitten nog aardig wat programma's met themas als clownen of het circus tussen.

Als je bijvoorbeeld bij 'UPC on demand' een abonnement hebt, dan zijn wél al deze nostalgische programma's terug te kijken. Het aanbod wisselt wel per kwartaal, maar er zit zeker iets tussen. Of dit ook zo is bij andere kabelaanbieders is, weet ik niet, maar het is zeker de moeite waard om eens uit te vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Clowns, wat moet je ermee. Steeds minder, want het blijkt dat kinderen eigenlijk helemaal niet zo gecharmeerd zijn van clowns. Half januari 2008 werd na onderzoek bekend dat kinderen in het ziekenhuis vaak angst hebben voor clowns. Onderzoekers van de universiteit van Sheffield deden dat onderzoek om kinderafdelingen in het ziekenhuis te verbeteren. Op de vraag of ze clowns leuk vinden, antwoordden -alle- 250 patientjes tussen vier en zestien jaar oud dat ze clowns niet echt waardeerden.
Clowns zijn wel leuk, maar op afstand. Gewoon zoals vroeger, in de piste van een circus en dan het liefst als ze op hun smoel gaan. Dat is leuk, daar word je blij van. Een clown is er voor leedvermaak op afstand.
Volgens onderzoeker dr. Penny Curtis doen we als volwassen aannames over wat werkt voor kinderen, zoals het idee dat kinderen clowns leuk vinden. En dat blijkt dus niet altijd te kloppen met wat ze zelf vinden. De clowns werden door vrijwel alle kinderen niet leuk gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: Bassie, de bekendste clown van Nederland, krijgt wél iedereen aan het lachen.

Ook de informatie op http://www.angstlijst.nl/angst/clownangst en http://vrijvanfobie.nl/artikelen/coulrofobie.shtml over Coulrofobie (= Clownsangst) doet vermoeden dat tegenwoordig minder televisieprogramma's over clowns worden gemaakt, omdat veel kinderen er gewoon bang voor zijn.
Amadea