Wie speelde(n) de hoofdrol(len) in de Nederlandse tv film "Hartendief"? Of "Hartedief"?

Bijrol: Pleuni Touw Uitzending: midden jaren zeventig, harttransplantatie, orgaandonatie
Bijrol Nell Koppen

5 jaar geleden
in: Televisie
3.6K
Amadea
5 jaar geleden
De eerste Nederlandse harttransplantatie vond in 1984 plaats, dus ik vraag me af of 'midden jaren zeventig' wel kan kloppen?
klaariskees
5 jaar geleden
Ik geef in het kort het scenario: man op middelbare leeftijd, gelukkig getrouwd, krijgt hartklachten. daarvoor zien we een jong stel met een baby en een huishoudster. De jonge man is agressief en slaat met een schep zijn vrouw en zijn kind in de wieg na een escalerende ruzie. De huishoudster ontdekt de baby in de wieg en de echtgenote. De man overlijdt en zijn hart gaat naar de pensionaris met hartklachten, die na de transplantatie agressief wordt.
klaariskees
5 jaar geleden
Dank Amadea, het was een fictieve en toen ook controversiele tv film over hartdonatie. De eerste harttransplantatie van donor op patient vond plaats in Zuid Afrika in 1967 (Dr. Christiaan Barnard). Bijrollen werden gespeeld door Pleuni Touw en Nell Koppen, als ik mij niet vergis

Antwoorden (1)

Er is een door Chiem van Houweninge in 1970 voor de Avro geschreven televisiespel dat Hartedief heet. In het stuk, dat in de nabije toekomst speelt wanneer harttransplantaties normaal zijn, komt een patiënt toevallig te weten dat zijn donor een moordenaar was. Die hoofdrol van patiënt werd gespeeld door André van den Heuvel. De regisseur was Maxim Hamel.
. . .
Ah, in een andere oude krant nog meer informatie gevonden, negatieve kritiek erop door Nico Scheepmaker:

Pleuni Touw speelde in het stuk een hoertje, Eric van Ingen was een ambtenaar, Nell Koppen een buurvrouw, en Lo van Hensbergen een arts.
Amadea
5 jaar geleden
klaariskees
5 jaar geleden
Ja, dat moet hem geweest zijn! Andre van den Heuvel was de hoofdrolspeler. Het was een baanbrekende film die vooral in mijn toenmalig gereformeerde milieu veel losmaakte. Ik was toen 10 jaar, kun je nagaan :-) Bedankt!
LeonardN
5 jaar geleden
+Puik stukje zoekwerk.