Waarom filmen camera's in rechthoeken?

Waarom niet in vierkanten?

Toegevoegd na 5 minuten:
Of misschien beter:
Waarom filmen camera's rechthoekig. Als dat wat logischer klinkt :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Het beste antwoord

Ons eigen blikveld (wat we gewoon met onze ogen zien als we voor ons uit kijken) is ook een liggende rechthoek, dat is hoe wij de wereld zien. Daardoor zijn we gewend om alles in een liggende rechthoek te zien, daardoor voelt dat het natuurlijkste en gemakkelijkste.
Tv's zijn daar op aangepast.
Foto's trouwens ook, hoewel staande rechthoeken ook vaak gebruikt worden als het onderwerp daardoor beter uit komt (bij portretten bijvoorbeeld). Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen zijn het liggende rechthoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je twee ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel zo makkelijk als dat ding filmt in dezelfde vorm als het ding waar je de films mee bekijkt.
Wat voor vorm heeft je TV? Juist!
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ de meeste tv's zijn rechthoekig. Vroeger werd er toch wel vierkant opgenomen? Ik keek laatst een oude aflevering van baantjer en de tv zette zwarte vakken aan de zeikant van het scherm.
AWM
13 jaar geleden
Ja, tot voor kort had alles een beeldverhouding van 4:3. Dat is ook niet echt vierkant. Maar tegenwoordig 16:9 of 16:10.
Dat is echt langwerpig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom zijn onze tv's dan rechthoekig?
Omdat er zich meestal meer dingen in de breedte afspelen dan in de hoogte. In het laatste geval kan je de camera een kwartslag draaien.
Mocht je toch liever vierkant willen dan is dit te bereiken door je foto's achteraf te bewerken.
Er zijn ook afdrukcentrales die je foto's op het aangeboden formaat afdrukken (wel even uittesten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn toch wel camera's waar je het beeldformaat kan instellen?
Misschien niet vierkant, maar wel 4 x 3 formaat.

Ik bewerkt mijn foto's vaak vierkant, maar dat wordt door veel mensen niet mooi gevonden.
Wij zijn daar niet aan gewend, dat is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we kijken is dat over het algemeen eerst van links naar rechts of van rechts naar links en niet van boven naar beneden. Een poosje terug had je overigens wel veel vierkante tv toestellen. Zo raar vinden we het dus kennelijk ook niet, maar breedbeeld heeft een grote opmars gemaakt, dus vinden we het kennnelijk wel mooier. Goed dat we dan ook rechthoekig opnemen, zo heb je het minste verlies aan kwaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lens ziet alles rond. Het is de afkadering die het beeld bepaalt.
Waarschijnlijk door ervaring voor de rechthoek gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beeldverhouding van een rechthoek komt het meeste overeen met het zichtveld van onze ogen.
Bijgaande bron geeft informatie over breedbeeld, wat ontwikkeld is om het kijkplezier nog meer te vergroten door
deze rechthoekige verhouding te optimaliseren.

Denk zelf overigens ook maar eens aan een bioscoop. Als je daar naar een vierkant scherm zou kijken i.p.v. de grote rechthoek die het nu is, zou het kijkplezier een stuk minder zijn.