Kan een telecom bedrijf zien of ik naar een tv of een radioprogramma gekeken/geluisterd heb?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Televisie
1.3K
Antoni
6 jaar geleden
Bij analoge televisie en radio is dat niet mogelijk. Ik vermoed dat het bij digitale televisie en radio wel (enigszins) mogelijk is, afhankelijk van de vorm van je abonnement.
TurfGraver
6 jaar geleden
Nee. Behalve bij interactief (op bestelling).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je via internet kijkt wel. Dan kan je IP-adres worden geregistreerd. En dat IP-adres is gekoppeld aan je account en dus aan je naam en adres.
dudemeister
6 jaar geleden
Misschien als je verdachte bent in een moordzaak en dan nog als ze het zouden kunnen vaststellen - wat mij uitgesloten lijkt -
wie zegt dat jij voor de beeldbuis zat en het daadwerkelijk zag.

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de provider die je daarvoor afneemt, en ook welke apparatuur je daarbij gebruikt. En dat het kan betekent niet dat ze het ook doen.

Bij televisie over de telefoonlijn of glasvezel (ADSL, FttH) moet het kastje waar je televisie via kijkt een signaal naar je provider sturen met 'Ik wil graag zender X openen'. De apparatuur van de provider stuurt dan die zender naar jouw huisaansluiting. Dat moet, omdat ze niet alle zenders continue naar je toe zouden sturen. Daar is de lijn te traag voor. Theoretisch zou een provider dit kunnen opslaan en daarmee bijhouden wat je kijkt.

Bij Ziggo/UPC met de ouderwetse kabel ligt het er aan welke apparatuur je hebt. Met analoge televisie (zonder extra kastje) of met een 'ouderwetse' digitale TV tuner zoals een Humax kan Ziggo/UPC het _niet_ zien. Het signaal van de zender staat altijd op de kabel, en er gaat geen signaal terug van je TV/het kastje naar UPC/Ziggo.

Een uitzondering hierop is de Horizonbox. Dat is naast een TV-kastje ook een halve computer, en dat kastje zal vermoeddelijk bijhouden waar je naar kijkt. Het kan daarbij ook zijn dat het kastje die informatie terug stuurt naar UPC/Ziggo.

Dus in vrijwel alle moderne situaties kan het bedrijf het zien. Of ze het ook daadwerkelijk doen (en bijhouden) is een tweede. Dat weet ik niet.

Met ouderwetse opstelllingen (analoge TV, oudere DTV-tuners zoals Humax) kan het bedrijf het niet zien.