De 13e aflevering van florissant is opgedoken. Was nooit afgemonteerd om meedere redenen staat in de krant. Waarom dan Niet?

Toegevoegd na 3 minuten:
Floris! Natuurlijk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Televisie
1.1K

Antwoorden (1)

Het was een monsterproductie met 45 man technische staf, 80 acteurs, 2500 figuranten, 7 paarden, 1 aap, alsmede ontelbare geiten, kippen en varkens. Bij de Nederlandse televisie was nooit eerder zo’n groots opgezette televisieproductie gemaakt. Eerdere programma’s werden bijna allemaal geheel in de studio opgenomen, terwijl Floris geheel op locatie werd gefilmd. De opnames waren gepland van half juli tot en met eind oktober 1968, maar het duurde uiteindelijk twee keer zo lang. Toen er na een derde van de oorspronkelijke draaiperiode nog maar 10% van de serie gedraaid was, werd men bij de NTS in Hilversum ongerust. Een uitloop van de draaitijd bracht grote kosten met zich mee. Alleen al de kosten voor de extra overnachtingen waren zeer hoog, aangezien iedereen in hotels verbleef (vanwege het draaien op locatie).

Pas tegen het einde van de draaitijd kon een volledige aflevering gemonteerd worden. Om toch nog iets te bezuinigen besloot men van dertien naar twaalf afleveringen te gaan.

Uiteindelijk is de serie 300% over het oorspronkelijke budget van 355.000 gulden gegaan. Floris kostte op de kop af twee miljoen gulden, terwijl de NTS (tegenwoordig NOS) er zes ton voor had gereserveerd. Daarom kregen de makers ook geen toestemming om een tweede Floris-serie te gaan maken, ondanks het overweldigende succes. Het had de omroep een rib uit haar lijf gekost en er was bovendien veel kritiek vanuit de andere omroepen gekomen, die zo’n succesvolle jeugdserie niet tot het takenpakket van de NTS vonden behoren.
Amadea