In ieder land mag een partij de rechten aankopen. De NOS deed dit altijd omdat het toegang had tot bergen belastinggeld waardoor iedere Nederlander mee moest betalen aan de dikke auto's van de grote balschoppers. Als ik het me goed herinner ging het om 60% van het totale budget van de NOS. Nu de politiek wil dat Hilversum gaat bezuinigen, heeft de NOS zich teruggetrokken en gaat Voetbal eindelijk uit reclames betaald worden. Reclames die worden bekeken door diegenen die ook graag naar voetbal kijken en dat is een stuk eerlijker.
Hoeveel men voor de rechten gaat betalen is niet duidelijk. De biedingen in het verleden waren altijd blind en de biedingen van de NOS waren altijd prima omdat het belastinggeld daar letterlijk tegen de muren klotste. Nu zullen de rechten heel wat minder opleveren omdat de commerciële omroepen gewoon minder budgetten hebben. Wie er exact met de rechten vandoor gaat is onduidelijk, maar de rechten worden per land verkocht en de bieding is voor uitzendingen in Nederland. Het moet en zal dus een partij zijn die de uitzendingen in Nederland op TV gaat brengen. Dat zou ook FOX kunnen zijn met haar betaalzender, maar ik geloof dat de rechten het verplichten om een deel gratis uit te zenden.
Je merkt het vanzelf, maar ik zou me niet al te veel zorgen maken.