Wordt de Kijkwijzer per aflevering toegepast?

Op goeievraag.nl heb ik meerdere vragen gezien over Kijkwijzer; deze vraag blijft echter onbeantwoord.
Ook op de website van kijkwijzer kon ik het antwoord niet vinden.

Het viel mij namelijk op bij het kijken van enkele Family Guy afleveringen dat de ene aflevering geschikt wordt geacht voor kinderen vanaf zes jaar en sommige andere vanaf negen jaar.

Het lijkt mij een nogal kostbare aangelegenheid om werkelijk iedere aflevering van iedere serie te (laten) bekijken en beoordelen.
Vandaar ook mijn 'bonusvraag':
Waar wordt dit onderzoek door gefinancierd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Met behulp van een door Kijkwijzer ontwikkeld vragenformulier classificeren de omroepen, film- en dvd distributeurs hun producties zelf. Speciaal daarvoor opgeleide medewerkers, zogenaamde codeurs, bekijken een productie zorgvuldig en beantwoorden via internet een zestigtal vragen over wat ze gezien hebben. Daarna berekent een door Kijkwijzer ontwikkeld programma welke classificatie de productie vervolgens krijgt.

Sommige seriemakers zullen beslissen steekproefgewijs enkele enge afleveringen te analyseren en op basis daarvan een Kijkwijzer classificatie toe te passen voor de hele serie. Andere seriemakers zullen beslissen elke aflevering afzonderlijk te beoordelen.

Omroepen, film- en dvd distributeurs financieren dit onderzoek dus zelf.