Waarom is het bij TV programma's niet mogelijk de muziek afzonderlijk uit te zetten?

Of volume te regelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou soms inderdaad wel handig zijn.

Antwoorden (1)

Dit komt doordat alle geluid (muziek en gesproken tekst) via één lijn/frequentie binnenkomt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zouden ze ook gescheiden kunnen aanbieden met meerdere audio sporen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of 2 (stereo) of wellicht 6 (5.1). Maar dan nog zijn vaak muziek en spraak in die sporen weer gemixt. Als het signaal 5.1 is zou er wel iets gedaan kunnen worden in theorie, met muziek alleen over de achterste boxen bijvoorbeeld, maar dan nog moet je een receiver hebben en dan die boxen omlaag draaien, of de digitale ontvanger zou een optie moeten hebben om het signaal voor de achterste boxen(of iig dat signaal) uit te schakelen/verlagen. In theorie is het allemaal mogelijk, maar de vraag ernaar is te klein(wist tot nu niet eens dat deze bestond) en de implementatie zal meer gedoe met zich mee brengen dan dat het op zou leveren. Welke afmixer gaat zijn geluid zo opzetten dat een deel ervan weg te draaien is? Je antwoord lijkt te duiden op een technische "onmogelijkheid", in mijn ogen is het meer, dat er geen vraag naar is. Sterker nog, mocht het in een onwaarschijnlijk geval gebeuren dat het afgemixte geluid zo is dat muziek op twee van de zes kanalen zit, kan je het nu zo uitschakelen met een receiver.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is mij welliswaar gedeeltelijk wel weleens gelukt maar dan was alleen de center kanaal nog aan.
Dus had ik mono geluid, en ook niet alle muziek was weg.
Overigens leverde dat wel soms erg amusante scenes op moet ik zeggen, gezien de makers hier geen rekening mee houden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En doe je dit omdat je slechthorend bent en spraak en muziek slecht kan scheiden? Of vind je het leuk om hier mee te rommelen. In het eerste geval is er natuurlijk nog wel iets voor te zeggen om zoiets mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met name wanneer ik de muziek kut vind heb ik er behoefde aan.