Waarom kun je niet instellen dat je reclames op de televisieook kunt laten ondertitelen?

Op bijvoorbeeld de zenders waarbij programma's wel met ondertiteling kan.
En waaron kunnen amerikaanse programmas waarbij een nederlandse voice over is, niet ondertiteld worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waaron kunnen amerikaanse programmas waarbij een nederlandse voice over is, niet ondertiteld worden? Kan wel, wordt misschien niet altijd gedaan. Alleen bij live uitzendingen zal het niet gaan, of iig lastiger. Alles wat al opgenomen is kan makkelijk ondertiteld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik twijfelde eventjes, kan best zij dat dit wel zo is maar ik kan me herinneren dat bij bijvoorbeeld masterchef het niet kan, maar ik twijfel er nog over toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je? Mag je mij een situatie gaan schetsen waaruit blijkt dat een jaar oude uitzending niet ondertiteld kan worden. Dat Masterchef misschien niet ondertiteld is zegt helemaal niks over het wel of niet ondertiteld kunnen zijn. Meer met geen zin/geld/tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel met: kunnen, dat je niet naar teletekst kunt gaan om de ondertiteling met 888 aan te zetten, dat bedoel ik met kunnen :)
Ik snap ook wel dat het wel zou kúnnen, maar omdat ze het nu niet doen, niet hebben geprogrammeerd, kan het nú niet, begrijp je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah formulering, je vraag is dus waarom soms de ondertiteling niet gemaakt is. En waaron kunnen amerikaanse programmas waarbij een nederlandse voice over is, niet ondertiteld worden? > En waarom zit er (vaak) bij Amerikaanse programma's waarbij er een Nederlandse voice over is, geen opvraagbare ondertiteling? Hele andere vraag. Antwoord blijft, geen zin/tijd/geld, wordt niet verwacht dat het meer kijkers trekt enz. Het zou kunnen zijn dat er hier nog iets anders speelt, er wordt namelijk wel al ondertiteld, maar dan meegezonden zodat iedereen het ziet (meegezonden met het beeld), als er dan ook nog teletext ondertitels bijkomen van de voiceover, zou je overlappende text kunnen krijgen, dus witte vertaalde tekst en gele doven/slechthorende tekst eroverheen. Misschien wordt ook wel gedacht door de uitzender, 80% is ondertiteld, dus het zal wel prima zijn. Amerikaanse series worden bijvoorbeeld ook niet door TT ondertiteld omdat het al (vertaald) ondertiteld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee mijn vraag is waarom reclames nooit worden ondertiteld.
Over amerikaanse programma's was een bijvraag zeg maar. De hoofdvraag gaat over reclames.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk echt dat je halverwege de beantwoording van deze vraag erachter bent gekomen dat je helemaal verkeerd zat te denken. Namelijk dat vertaling een geautomatiseerd proces is, ipv mensenwerk. En dat daarom je formulering van de vraag ook vreemd overkomt. En dat dan ook de reacties niet meer kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik vertaling zeg bedoel ik ondertiteling uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, volgens mij staat er duidelijk in mijn vraag waarom RECLAMES niet ondertiteld zijn..
Wat kan ik daar mis aan hebben? De vraag bestaat nog steeds, waarom zijn reclames niet ondertiteld?

Antwoorden (2)

Volgens mij kan dat wel.
ja gaat naar die zender waarbij je dat wilt.
je gaat naar teletext.
en je typt 888 en je hebt het.
bij ons kan dat ik weet niet of dat bij jullie ook kan?

gr.nick
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar niet want hij ondertitelt de reclames niet
Als de makers van de reclame geen ondertitels aanleveren, kunnen ze ook niet uitgezonden worden. Dus technisch is het allemaal wel mogelijk (dus ook NL voiceovers etc), maar als de wil of het geld er niet is om dat ook te doen, dan gebeurt het niet, en geen instelling die je op je TV of decoder doet kan dat veranderen.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat het een gat in de markt is, maar misschien kost het teveel?
gvrox
11 jaar geleden
Iets is alleen een gat in de markt als mensen er extra voor willen betalen. Maar het is niet eens mogelijk dat mensen specifiek ondertitels aanschaffen, dus dit gaat niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben ook ondertiteling op programma's, ik bedoel diezelfde ondertiteling maar dan ook tijdens de reclame. We betalen toch ook niet extra voor ondertiteling tijdens het programma?
gvrox
11 jaar geleden
Daar betalen we wel voor uiteindelijk, het maken van de ondertitels kost geld, en dat wordt door de omroepen/producenten betaald. En die krijgen weer hun geld van ofwel de staat ofwel reclameinkomsten. Als adverteerders zouden merken dat ze extra omzet kunnen genereren door reclame te ondertitelen, dan deden ze dat wel.