Moeten zenders betalen voor het uitzenden van videoclips of kan het gezien worden als reclame? En is er toestemming nodig voor uitzending?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is absoluut reclame, platenmaatschappijen en bands huren vaak zelfs pluggers in om radio- en tv-zenders te overtuigen bepaalde nummers te draaien. Als je nummer niet op radio of tv gedraaid wordt, en ook niet in een reclame gebruikt wordt, heb je weinig kans op een hit. Maar evengoed wordt er voor zover ik weet over het algemeen wel gewoon door de zender betaald voor het mogen uitzenden, tenminste bij grote zenders, bij kleine lokale zenders is het mogelijk anders (en er zullen misschien ook wel allerlei uitzonderingen zijn). Zo was het althans een aantal jaren geleden, ik verwacht dat het nu nog wel zo zal zijn, maar omdat ik het niet zeker weet, schrijf ik het als reactie.

Antwoorden (1)

Van youtube mag je kopiëren wat je wilt want als de makers van de video's het niet willen kunnen ze het uitzetten, er zijn wel auteurs rechtelijke video's en die mag je niet zomaar kopiëren maar van particulieren dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie, maar totaal niet onderbouwd.
1. "Je mag kopiëren wat je wilt". Bron? Dus als je iets op YouTube zet, hoeft iemand anders geen toestemming te vragen om te verveelvoudigen (want hij/zij maakt het opnieuw openbaar via zijn medium)
2. "Als de makers het niet willen kunnen ze het uitzetten". Hoe dan?
3. "er zijn wel auteurs rechtelijke video’s en die mag je niet zomaar kopiëren maar van particulieren dus wel." Waarin maak jij een onderscheid? Wanneer is iemand 'particulier'? Een video is een werk en maakt het uit wie de auteur/maker is?
Het gaat mij dus, zoals in de vraag staat, om zenders die videoclips uitzenden. Of ze deze nou van YouTube halen of downloaden maakt mij niet uit, het gaat om het openbaar maken, niet waar ze het vandaan halen. En graag beweringen beargumenteren met bronnen. Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt weinig van. Rechthebbenden hebben het vaak pas na een tijdje door als iemand anders hun materiaal op youtube geplaatst heeft (de meeste zijn immers niet dag en nacht bezig met kijken of er iets van hen geplaatst is), of hebben het zelfs helemaal nooit door. En zelfs als ze het na 5 minuten al zouden merken, dan moeten ze nog helemaal een klachtenformulier invullen bij Youtube, dus duurt het even voor het materiaal verdwenen is. En in die tussentijd is het nog steeds hun eigendom, en is het nog steeds niet toegestaan om
Daarnaast is het niet erg gebruikelijk dat zenders videoclips van Youtube halen om uit te zenden. Bij grappige of bijzondere amateurfilmpjes gebeurt dat nog wel eens, maar muziekvideoclips krijgen ze gewoon in een goed formaat toegestuurd door pluggers en bands.