Waarom heeft de Avro twee omroep gidsen. Televizier en Avrobode?

Waarom bestaan ze naast elkaar? Hoe is dit gekomen, welke functie heeft het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
3.4K
Antoni
11 jaar geleden
Volgens wikipedia heeft de Avro zelfs drie omroepbladen: TV Film is er ook nog!

Het beste antwoord

Waarom heeft de AVRO eigenlijk twee gidsen? Peter Houben, hoofdredacteur van Avrobode en Televizier: ‘Dat is historisch zo gegroeid. Eerst was er de Avrobode, die begon nu exact vijftig jaar geleden. Televizier ontstond in 1958, uit een fusie van weekblad Vizier en Het nieuwe weekblad TV. Televizier werd uitgegeven door VNU, maar omdat je geen gids mocht (en mag) brengen zonder dat er een omroep achter je staat, heeft in 1967 de AVRO het blad overgenomen. Qua oplages was en is het ook aantrekkelijk om twee bladen te hebben.' Houben erkent dat delen van de twee gidsen op elkaar lijken, maar ziet wel degelijk ook verschillen. ‘Wij bedienen twee doelgroepen: de inhoud van de Avrobode staat dicht bij het beleid dat de omroep voert en richt zich op vijftigplussers. Die gids heeft daarom ook een groter lettertype. Televizier is meer onafhankelijk, richt zich op jongeren en bericht meer over entertainment dan de Avrobode.' Houben vertelt dat hij voor één onderwerp ‘natuurlijk geen drie redacteuren op pad stuur. Maar ik vraag die redacteur wel of hij het onderwerp wel vanuit verschillende invalshoeken wil benaderen, passend bij de Avrobode, Televizier of internet.' Hij vindt dat zijn gidsen en die van de andere omroepen zich ook wel genoeg van elkaar onderscheiden en hun diverse identiteiten naar voren brengen. Al geeft hij ook toe dat de meeste bladen ervoor kiezen te schrijven over de kijkcijferkanonnen en er dus altijd wel enige overeenkomst is. Maar, voegt Houben eraan toe: ‘Het is ook niet zo erg als gidsen op elkaar lijken, want in ieder huis is er toch maar één, dus lezers weten nooit wat er in een ander blad staat.'

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.spreekbuis.nl/content/985/index.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heeft allemaal te maken met de vraag van consumenten. Sommige mensen willen een klein, goedkoper blad, anderen zijn bereid meer te betalen voor een uitgebreidere omroepgids. Aan beide groepen kan de Avro een blad verkopen en zo meer leden krijgen.

De KRO heeft overigens ook twee programmabladen: KRO Magazine en de Mikro Gids.
Antoni