Waarom loopt goede slechte tijden altijd zo uit?

Al jaren staat het in de programmagidsen zowel analoog als digitaal tot 20:30 uur maar duurt het altijd tot 20:37 uur! Heel irritant, en hoe moelijk kan het zijn en waarom wordt hier niet op toegezien / ingegrepen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (1)

Dat doen ze expres.
GTST loopt elke aflevering af met een cliffhanger (een spannend stukje).

Stel ze zetten in de gids dat om half 9 dat dan programma X begint. Dan gaan de mensen die geen GTST kijken maar wel programma X om iets voor half 9 hun TV aan zetten. Daardoor zien ze nog een stukje van GTST, want dat is natuurlijk niet om half 9 afgelopen. De mensen van de tv zender, in dit geval RTL 4, hopen zo dat men hierdoor nieuwsgierig wordt naar het vervolg en daardoor ook GTST gaan kijken, waardoor de kijkcijfers daarvan weer stijgen. Zeker als men vaak het einde van een programma ziet, komt het veel voor dat men uiteindelijk het programma zelf ook gaat kijken.

Daar komt bij dat als GTST pas na half 9 is afgelopen je de kijkers van programma X ook mee neemt in de reclame die tussen GTST en programma X is, die automatisch ook later is dan volgens de gids.

Al met al is het voor RTL dus heel handig om GTST nét dat beetje uit te laten lopen. Maar dat is niet alleen met GTST zo, ga er maar eens op letten. Maar zeer weinig programma's op de commerciële omroep beginnen daadwerkelijk op de tijd dat ze in de gids staan aangegeven, en ook bij de publieke omroep zie je deze marketingtruc steeds vaker. Het scheelt altijd net een paar minuten ;-)