Hoe filmen ze natuur documentaires?

als je zo'n documentaire ziet op tv en je ziet bijvoorbeeld te beesten elkaar afslachten of op elkaar jagen dan filmen ze vanuit best mooie hoeken.. soms zelfs overal camera's onderwater! hoe doen ze dat eigenlijk?

is dat gewoon simpel camera plaatsen en een maand wachten en beelden zoeken, knippen, plakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
3.5K

Het beste antwoord

Voordat ze beginnen te filmen, zijn ze vaak al wekenlang op de locatie, zodat ze de dieren die ze willen filmen een beetje leren kennen. Veel dieren hebben vaste jachtgebieden, of vaste routes waarlangs ze trekken, van de ene drinkplaats naar de andere. Ze worden natuurlijk ook geholpen door de lokale mensen, die die dieren nog veel beter kennen, soms al jarenlang. En ze moeten veel weten van de leefgewoontes van een diersoort.
Bijv. Wolven : alleen het alpha-vrouwtje krijgt welpen, er is een 'baby-sittende' wolf die op de welpen past, als die een leeftijd hebben dat ze buiten het hol komen,en de moeder weer mee gaat op de jacht, wolven zetten elke dag opnieuw een reukvlag langs de grenzen van hun territorium uit,(wat soms, afhankelijk van de grootte van de roedel, 20 km2 kan zijn...)
Hoe meer je weet over de eigenschappen van een dier, hoe 'makkelijker' je het dier vindt....
En dan vooral heel veel geduld hebben, en hopen, dat je toevallig in de buurt bent, als er iets 'film-waardigs' gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Men plaatst een aantal camera's met bewegingscensoren en gaan weer weg om een zo natuurgetrouw beeld te krijgen voor de documantaire...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met camera´s en heel veel geduld en met veel centen...

en knippen en plakken achteraf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel is het niet...
Het kost soms maanden om dat ene shot te kunnen maken.
Het kost dus heel veel geduld en wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden kilometers film gebruikt voor uiteindelijk dat ene mooie shot... en dat geeft enorm veel voldoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier is de waarheid ontluisterend. De mensen willen opgelicht worden. Wat je veelal ziet is in geen enkel opzicht de vrije natuur die zijn loop neemt. De meeste taferelen zijn door de filmmakers in scene gezet. Waarom zou je jaren met je cameraatje in de bush liggen, als je dat beestje toch ook zelf bij die krokodil kan zetten?
En ik verzin dit niet, er zijn al vele schandalen rond deze natuur-cineasten geweest. Zie bron:
AWM