Zijn de mensen van die paranormale uitzendingen op sbs6 savonds snachts echte mediums, of gewone mensen met een vlotte babbel?

Ze geven namelijk antwoorden die vrij algemeen zijn, en die iedereen kan verzinnen. Met een beetje mensenkennis gelooft iedereen het wel.

Mijn vraag: zijn dit echte serieuze mediums die hier in geloven, of zijn het gewoon mensen met een vlotte babbel en aardig wat mensenkennis? Of is dit acteerwerk?

Welke achtergrond hebben deze mensen?

Graag serieuze antwoorden, ik ben niet uit op discussies. Zie categorie -> televisie

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zou vooral graag willen weten wat deze mensen zoal doen of hebben gedaan in hun werkcarriëre.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een medium en iemand met een vlotte babbel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig momo, spijker op de kop!
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies mijn eerste gedachte! Maar toch is er wel een verschil. Iemand met een vlotte babbel en (ook heel belangrijk) goed gevoel voor de ander, wéét dat hij een vlotte babbel heeft. Een medium is iemand met dezelfde vlotte babbel en hetzelfde goede gevoel voor de ander, maar zonder voldoende zelfinzicht om dit te beseffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
......zonder voldoende zelfinzicht..........
Humor!!
Cryofiel
11 jaar geleden
Was het maar humor... Helaas is het bittere ernst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bittere ernst kan ook humor zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....Ik blijf lachen....

Het beste antwoord

Dit 'algemeen antwoorden' wordt 'cold-reading' genoemd.
Met cold-reading worden bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken gebruikt, of algemene eigenschappen van ieder mens opgenomen. (bv. je bent wel eens onzeker) Dit laatste noemen we het forer-effect. Dit is een verwijzing naar een leuk experiment. Zie bronnen.
Veel mediums doen deze techniek zelfs onbewust, en twijfelen daardoor niet aan hun eigen kunnen!

Dit is mijn nuchtere analyse. Maar ik kan verder gaan.
Denk eens aan dat je wel eens een kamer binnenloopt met een bedrukte stemming. Hebben ze ruzie gehad? Dit gevoel kan bij mediums misschien beter ontwikkeld zijn, waardoor ze dit soort dingen beter aan kunnen voelen. Soms heb ik wel eens dat ik precies hetzelfde denk als iemand anders, en dan spreken we ik koor (volzinnen zelfs!) Ik denk dat dit allemaal in het zelfde rijtje thuis hoort.

Voor meer '6th sense' achtige dingen raad ik je de documentaire 'Something Unknown' aan. Dit is verplicht voor iedereen die iets over paranormaliteiten wil roepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is 100% NEP. Een prg heeft daar aandacht aan besteed en een medewerker met een aangepast cv laten solliciteren als medium. Is aangenomen zonder een degelijke check en ze kwam ook met foto in het prg voor als ervaren medium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het dieptepunt: paranormale kinderen,
wordt door Paragnoste Liesbeth van Dijk gedaan: Zij begeleidt de kinderen en hun ouders en helpt hen om de onverklaarbare gebeurtenissen een plek te geven.

Hier kan je zien wat ze van zichzelf vindt, wat ze allemaal gedaan heeft, in welke tv programma's ze geweest is.
http://www.liesbethvandijk.nl/home/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 1 september 2009 zond TROS Radar een reportage uit over de praktijken van astrotelevisie. Door meerdere infiltratie-acties werd duidelijk dat er praktisch geen inhoudelijke screening plaatsvond bij nieuwe mediums en dat veel bellers geld werd afhandig gemaakt door kunstmatig opgerekte wachttijden en gesprekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Astro_TV
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
Neem hier eens 'n kijkje, meneer randi heeft al járen 'n miljoen dollar in de pot voor de gene die aantoonbaar kan laten zien dat ie over paranormale gaven beschikt! Maar tot nu toe val IEDEREEN door de mand! Het zijn allemaal oplichters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord.
Er bestaan geen echte mediums, dus degenen die je op TV ziet zijn per definitie nep, net zoals degenen die je in het echt ziet trouwens.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is wel de vraag of je iedereen zomaar als 'oplichter' mag bestempelen. In de literatuur wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen de "black hat impostor" en de "white hat impostor", ofwel de bedrieger met de zwarte hoed en de bedrieger met de witte hoed. Dit onderscheid komt uit oude crimi's en cowboyfilms, waarin de slechterik altijd een zwarte hoed droeg en de redder een witte hoed had. Een "black hat impostor" is iemand die van zichzelf wéét dat hij trucjes gebruikt, iemand die wéét dat hij de boel belazert, maar daar dus willens en wetens mee doorgaat. Een "white hat impostor" is iemand die trucjes gebruikt, maar die dat van zichzelf niet doorheeft. Zo iemand is hooguit erg naïef, en staat niet open voor signalen die wijzen op wat hij aan het doen is. Verder zou hij nog erg koppig kunnen worden genoemd. Maar afgezien van die minpunten is hij te goeder trouw. Feitelijk zijn zowel de "black hat" als de "white hat" impostors bedriegers, maar ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen beide categorieën.
Cryofiel
11 jaar geleden
Om een voorbeeld te geven: iemand als Derek Ogilvie komt op mij over als een "white hat impostor". Hij is er zelf van overtuigd dat hij iets bijzonders kan, ondanks vele, vele aanwijzingen dat dat niet zo is. Als je hem ergens van beschuldigt, dan hooguit van koppigheid, eenzijdigheid, afgeslotenheid, niet openstaan voor andere mogelijkheden. Daarentegen komt iemand als Robbert van den Broeke op mij over als iemand die willens en wetens de boel belazert. De trucjes die hij gebruikt zijn duidelijk trucjes. Deze trucs zijn voorbereid, hij heeft erop geoefend om ze onder de knie te krijgen. Dit zie je zowel bij de "genverbrander" als bij de "engelenfoto's" die hij nu maakt. Dit is dus opzettelijk bedrog met voorbedachten rade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel, dat ben ik helemaal met je eens! Sommige mensen verkeren in de 'waan' dat ze écht die speciale vermogens hebben. Ik denk wel eens dat Derek Ogilvie zo iemand is (zie het verslag van Randi's Million Dollar Challenge met Derek Ogilvie). Eigenlijk zijn deze mensen des te 'gevaarlijker' omdat ze echt overtuigd zijn en ook nog eerlijk, en dat stralen ze aan alle kanten uit. Die mensen zijn ook oprecht gekrenkt en gekwetst als je zou suggereren dat het allemaal in hun eigen hoofd zit en niet 'van buitenaf' komt. Dat maakt ze nóg geloofwaardiger.
Je moet er toch niet aan denken dat bijv. een kind echt een levensbedreigende ziekte heeft, en zo iemand adviseert een of ander niet-werkend kruidendrankje of een edelsteen of zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de vraagsteller had het expliciet over de zogenaamde 'mediums' van Astro-tv e.d. En bij hen kun je er rustig van uitgaan dat ze het gewoon faken om lekker makkelijk geld te verdienen.
Volgens mij zijn het mensen die er geen problemen mee hebben om, met hun cold reading technieken (die door iedereen aan te leren zijn!), te profiteren van andermans goedgelovigheid en onzekerheden. Je zou dus kunnen zeggen dat het professionele, full time oplichters zijn.

Als je meer wilt weten over hoe cold reading werkt, lees dan vooral het boek van de 'Vlaamse James Randi', Gili. Het boek heet "Iedereen paranormaal : Het zesde zintuig ontmaskerd". Zie ook de link!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een flinke dosis mensenkennis en het kunnen aanvoelen wat het doel van de vragen zijn,+ een vlotte babbel, kom je al een heel end.
Mogelijk zijn er ook mensen onder hun, die in dit soort ' werk' gezeten hebben en er zelf niets mee kunnen verdienen.
Dus wel weten hoe het ongeveer kan werken.
Ze zeggen een aantal dingen en als er een raak antwoord tussen zit, gaan ze daar op door.
Maar dat is dus een aangeleerde techniek.
Mogelijk worden ze per tel. gesprek betaald, doe je het dus slecht, dan stop je er van zelf wel mee, doe je het goed, mag je door gaan.
En met goed doen bedoel ik de antwoorden geven die worden verwacht+ wat toevalstreffers.