Was Elmo vroeger ook al in de Nederlandse Sesamstraat te zien?

Ik kan mij niet herinneren dat Elmo in mijn tijd, eind '70, in Sesamstraat voorkwam. Tegenwoordig is hij wel een vast onderdeel. Klopt het dat hij vroeger inderdaad nog niet in de Nederlandse Sesamstraat te zien was (en wel in de VS)? En sinds wanneer is hij ook in Nederland te zien?

bamibal
11 jaar geleden
in: Televisie
2.3K

Antwoorden (1)

Nij was er al wel, maar was erg weinig te zien nog.

Elmo (Muppet)

Hein Boele spreekt de Nederlandse stem van Elmo in.
Elmo is een fictief wezen dat een rol speelt in Sesamstraat. Hij is een rood en harig monster. Het is een vriendelijk en nieuwsgierig figuur met een oranje neus en een brede mond. Hij is gericht op peuters van een jaar of drie (zijn eigen leeftijd). Kenmerkend voor Elmo is dat hij over zichzelf spreekt in de derde persoon. Zijn huisdier is Doortje, een goudvis. Zijn beste vriendinnetje is het monstertje Zoë.
Al sinds begin jaren zeventig komt Elmo voor in Sesamstraat, zij het in de beginjaren nog in zeer beperkte mate. Kevin Clash nam halverwege de jaren tachtig het poppenspel van Elmo op zich en maakte van hem de populaire pop die hij nu is. Volgens Clash is zijn immense populariteit bij de allerjongsten te danken aan het feit dat Elmo exact dezelfde behoeften heeft als de kinderen zelf: hij wil spelen, liefde geven en liefde ontvangen. De Nederlandse stem van Elmo in Sesamstraat is van Hein Boele.
In de Verenigde Staten heeft Elmo een eigen show: Elmo's World. In Nederland verschijnen van die show zo nu en dan segmenten in Sesamstraat onder de titel Elmo's wereld.
Van Elmo zijn (in de VS) ook verschillende bewegende poppen op de markt gebracht. Een bekend voorbeeld hiervan is Tickle Me Elmo, die in verschillende versies is uitgebracht. Andere voorbeelden zijn: Singing Pizza Elmo, Shout Elmo en E-L-M-O.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vervelende is is dat jouw antwoord volledig slaat op de amerikaanse versie, te zien vanaf 1969. De nederlandse versie kwam pas vanaf 1974 dus je kunt niet zeggen dat Elmo vanaf de begin jaren 70 er al was. Ik kan het niet echt vinden maar ik vind dit nog geen bewijs dat er in de jaren 70 in NL ook al een elmo was. Ik kan mij toch vooral alleen bert en ernie herinneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Typefout: de nederlandse versie is vanaf 1976 op tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Relevant plaatje bij de vorige reactie. Geeft ook een nieuwe betekenis aan de term "Tickle Me Elmo" Bronnen:
- Jonathan de Greaff