tv op slaapkamer welke formaat?

ik wil een tv kopen voor op mijn kamer maar wat is een beetje een goede formaat (inch of cm) voor op mijn slaapkamer

de volgende dingen zou ik op deze tv nog wel eens gaan doen:
films kijken
tv kijken
gamen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest optimale afmeting voor een Tv op de slaapkamer is 0 x 0 x 0 cm Een slaapkamer dient om te slapen en daar heb je geen TV voor nodig, toch? Lekker goedkoop en verder ook geen onnodige kopzorgen.... nou klink ik vast wel héél ouderwets hé ;-) ;-)
jc54
12 jaar geleden
@GerdaMaria; Onzin, een kind heeft ook een eigen ruimte nodig waar hij/zij zich kan terugtrekken om even alleen te zijn en te ontspannen. Heb je zelf kinderen? Zo ja, dan vraag ik me af waar deze verwekt zijn, als een slaapkamer alleen maar is om in te slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je trouwens dat er geen verschil is tussen Full HD en HD Ready t/m 32 inch. Bronnen:
- http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/hd-tv-vraag-en-antwoord/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jc54 Waar bevond jij je toen HUMOR uitgedeeld werd?
Indien ik deze reactie ernstig had bedoeld dan had ik ze ten eerste bij antwoord gepost en dan had ik er ook geen dubbele smiley achter geplaatst.... tjonge jonge... Nederlandse kazen blijven mij steeds opnieuw verbazen
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rg89fh Er zijn juist complete onderbouwde theorieën over hoe groot een tv zou moeten zijn op een bepaalde afstand (meestal kleiner in een slaapkamer). Deze vraag is dus zeker een logische en te beantwoorden, als er meer info wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@yohannes Van je eigen bron: Steeds meer televisies zijn Full HD, ook in de kleinere schermgroottes zoals 32 inch. De vraag is wel of deze hogere resolutie kan worden waargenomen. Dat is afhankelijk van de grootte van het scherm, de kijkafstand en de scherpte van het eigen gezichtsvermogen. Dit is niet makkelijk uit te proberen in de winkel. Je zou dan naar dezelfde beelden (in de hoogste resolutie) moeten kijken op zowel een HD-Ready als een Full HD-tv van dezelfde grootte. En daarbij de kijkafstand die je thuis gewend bent, of die de bedoeling is, in acht nemen. De kans dat je geen enkel verschil ziet is aanwezig. Er is wel verschil, de vraag is wanneer je het merkt, juist in een slaapkamersituatie (kleine afstanden) zou je dit dus kunnen zien.

Het beste antwoord

Volgens deze grafiek zou je op 2m een
720p scherm rond de 26" kunnen nemen, of een
1080p scherm rond de 37" en 40" kunnen nemen.

Aangezien je een XBox gebruikt welke veelal in 720p output* en dvd's afspeelt zou je dus het beste een scherm rond de HD-ready rond de 26"(66cm) kunnen nemen.

* http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Toegevoegd na 2 uur:
het beste een scherm rond de HD-ready rond de 26"
het beste een HD-ready scherm rond de 26"

Als je dat aan de kleine kant vindt voor films (zoals ik dat persoonlijk zou ervaren) kan je natuurlijk voor 32"(81cm) gaan (720p). Dit valt ook in de meeste optimale afstand tabellen als je 1,8-2.0m aanhoudt. (6-6,5ft).

Excuses voor het gedonder met inch/feet maar dat heb je nou eenmaal vaak met dergelijke internationale tabellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit noem ik nou nog eens een goed adwoord
kunnen velen een voorbeeld aan nemen bedank voor de info
het word een 31inch 720p tv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede informatie met een eigen mening er 'goed' bij in gevoegt

Andere antwoorden (4)

Dat hangt natuurlijk ook af van het formaat van de kamer in kwestie en de afstand tussen kijker en scherm
Meestal gebruikt men een klein formaat TV, zo tussen de 43 en ergens in de 60 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de afstand tussen de tv en mij is ongeveer 180 cm
maar ik wil hier natuurlijk wel goed op kunnen gamen en films kijken
Afhankelijk van hoe groot je slaapkamer is, maar een 80 cm. T.V. is normaal gesproken mooi om films op te kijken, en als je met de wii er op gaat, dan mag je ook gerust een flink beeld hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laten we even een xboxje doen ;)
dus heb geen last van dat ik de tv dan raak ;p
jc54
12 jaar geleden
Ook mooi ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de xbox of dat ik de tv raak ;)
jc54
12 jaar geleden
De xbox!!!!
Daar zakt toch je broek van af................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jah daar zakt zekker je broek van af ;)
Als vuistregel moet je de kijkafstand delen door 3. In jouw geval dus 180:3=60 cm beeldformaat zou al voldoende zijn. Meer is niet altijd beter maar nu heb je in ieder geval een vuistregel.

Bepaal de grootte van je tv
De vuistregel is: meet de afstand tussen de plek waarvandaan je tv gaat kijken en de plek waar je nieuwe platte tv gaat komen. En deel die afstand door drie. De lengte die je dan krijgt is de ideale diameter voor je televisie. Groter is onnodig, kleiner kan natuurlijk altijd. Desnoods schuif je de bank een stukje naar voren. Bepaal de grootte thuis en ga niet af op de grootte in de winkel: daar lijken tv's een stuk kleiner dan bij jou in de woonkamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@afzakbroek

Als je de tv aan het voeteneind neer zet heb je genoeg aan 40cm(43cm?) voor tv/films, als je ook wilt gamen, weet ik niet of die plek (eind van je bed) slim is.
Misschien moet je hem dan op een tafel of kastje of bureau zetten, maar dan wel op redelijke afstand van je hoofdeinde.
Een tv van 51/56cm is natuurlijk ook prima (beter), het gaat erom heb je genoeg ruimte in je kamer.

Even opmeten : meten is weten !

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alvast bedankt, alleen hij komt niet aan mijn voeten eind hij komt achterin mijn kamer
aan de muur (linker kant )
en waar ik zit is de (rechter kant) kijkafstand is dan 180cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@afzakbroek ...waar ik 'zit' is... - zit in stoel ? of lig in bed ? Aan de muur is natuurlijk de beste plek om vanuit je bed (op de rug liggend) tv te kijken!
Als je wilt gamen, is aan de muur dan ook handig ? hoe hoog komt de tv te hangen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit op een zitzak
en de hoogte vanaf de vloer gemeten is: 110 cm (dit is dan waar de tv moet beginnen vanaf de onderkant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een zitzak, iets minder dan 2 mtr van de muur aan de andere kant (is je kamer 1.80-2.00 mtr breed?). in dat geval lijkt mij +/- 50 cm bijna te groot, anders krijg je het gevoel dat je in de bioscoop op de voorste rij zit. Vergelijk het met een computerscherm van 34/42, effectief scherm 30/38, ga 2 meter achteruit en kijk of je 'game-scherm' groot genoeg is voor je, voor tv/film zeker goed. Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jodokus52 Ik heb een 50cm scherm in mijn slaapkamer die nog geen meter van me vandaan staat, en ik game op een 60 cm/24" PC-scherm welke nog geen halve meter van me vandaan staat. Mijn TV(102cm/42") staat 2,5 meter van me vandaan (en juist voor films zou ik zo naar de 46/50" willen). Test het net even (PC-scherm staat naast TV en PC is aangesloten op TV) maar als ik een film draai ga ik liever 2 meter van mijn 102cm tv afzitten dan 2 meter van mijn 60 cm pc-scherm. "anders krijg je het gevoel dat je in de bioscoop op de voorste rij zit" Dat is mijn ogen alleen maar vervelend omdat je dan je hoofd moet tilten, wat je in een goed afgestelde thuissituatie kan voorkomen. 50 cm (20") is gewoon niet meer dan een klein computerschermpje/tv'tje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat Wat ik bedoelde met 'op de voorste rij zit' is dat je je hoofd heen en weer moet bewegen omdat het 'doek' / tv-scherm te groot is om te zien in een oogopslag (groothoeklens-effect)... Voor mij is 50cm niet een klein schermpje/tv'tje om op te gamen. Voor tv/film is iets groter wel fijn, maar niet veel omdat je er dus bovenop zit ! (1.80mtr) Mijn tv is 70/40cm en ik zit op 3.50mtr afstand.
Als mijn tv (ik weet die afmetingen niet precies) bijvoorbeeld ca. 100cm zou zijn: prima, maar dat komt omdat ik op 3.50mtr zit !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
70/40? Bedoel je nou steeds de hoogte en breedte maat? Het is de gewoonte een TV/scherm/monitor uit te drukken in de diagonaal.
Heb het even uitgerekend en dan kom je op ~80cm(32") uit, dan is 3,5 meter in mijn ogen echt heel erg ver. Heb er even wat tabellen op nagekeken, maar je zit dan echt in de randwaarden van wat nog geadviseerd wordt voor die maat (opgegeven door fabrikanten die natuurlijk zo'n groot mogelijke range maten op proberen te geven). Als je kijkt naar de tabellen van de verkopers (BestBuy/Crutchfield) val je al direct buiten de grenzen. De THX-tabel is neem ik aan alleen van toepassing bij Blu-ray materiaal (1080p).
http://en.wikipedia.org/wiki/Optimum_HDTV_viewing_distance#Optimum_ranges "Voor tv/film is iets groter wel fijn, maar niet veel omdat je er dus bovenop zit ! (1.80mtr)" Dat is enkel een mening, wat ik dus probeer uit te leggen met de ervaring die ik zelf heb. Op 1,80m zou ik prima naar een 80cm diagonaal kunnen kijken als de bron fatsoenlijk is (720p of beter). "Voor mij is 50cm niet een klein schermpje/tv’tje om op te gamen." Wat is dan nog wel klein in jouw ogen? 50cm is 20 inch, twee stapjes lager en dan kom je al op laptop groottes uit als 17". Ik snap dat al deze getallen/afstanden relatief en persoonlijk zijn, maar heb toch het idee dat je nogal aan het uiteinde van het spectrum zit (misschien zit ik aan het andere eind van het spectrum) van mensen die ver weg zitten van het beeldoppervlakte dat ze hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat, je hebt gelijk, natuurlijk werkt dat in diagonaal! ik dacht er niet aan, ik ben ook totaal niet technisch, maar dat hoeft in dit geval ook niet, het gaat er om wat prettig is en wat werkt.
Klein in mijn ogen: 43cm (diagonaal!)... dat is klein voor mij!
Misschien ben ik wel de uitzondering op de regel 'hoe groter hoe beter' en ben ik in de 'oertijd' blijven hangen!
Misschien moeten we het 'eens zijn dat we het niet eens zijn'.... (we agree to disagree).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer Tomaat : mijn tv is 80cm. diagonaal. Is dat klein ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet klein, maar je zit er voor die maat zo ver vanaf in mijn ogen(zoals ik dus probeer uit te leggen/aan te tonen in hoeverre dat kan). Ik denk niet dat op de afstand die je van je tv zit, je het verschil ziet tussen HD-ready(720P) of SD-signaal (576i), nou zal dat veel mensen worst wezen, maar uiteindelijk betekent het dan dat je net zo goed geen HDtv had kunnen kopen. (Ik neem voor het gemak aan dat je een HD-ready toestel hebt). (we agree to disagree) Dat is ook precies mijn punt, het is uiteindelijk persoonlijke smaak, die trouwens ook kan veranderen. Mijn ouders hebben tegenwoordig een 40" (100cm) TV in hun huis staan, dat was jaren geleden wel anders (50cm). Het is dan ook zo dat ze een ander huis hebben (niet perse groter) maar dat er zich beter voor leent. Ook heeft die tv een heel dunne bezel (kader?!) rond de tv wat hem ook veel minder aanwezig maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger had ik altijd 51cm (diagonaal), toen zat ik ook dichterbij, maar nu met de pc die staat verder dan bank en stoelen... van de tv af.
De huidige tv (80cm) heb ik 'georven' (mazzel...). Gaf mij de eerste dagen een 'filmdoek'-gevoel, ENORM, en nu : niet dus !
Geen idee wat HD-ready of SD-signaal betekent, helaas, maar de tv is prima...