Hoe komen TV-producers aan de huizen die bij TV-series en films worden gebruikt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn dit leegstaande huizen die te koop staan, en via de makelaar tijdelijk worden uitgeleend om in te mogen filmen (hoewel het vaak alleen om de gevel en voordeur-halletje gaat). Of zijn het huizen van kennissen/medewerkers die bij aan de film meewerken, of worden ze gewoon gehuurd bij de bewoners die er een mooi bedrag voor in ruil krijgen?

Hoe gaat dit in zijn werk vaak?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik doel dan ook op de geval van het huis. Dit zijn duidelijk GEEN decors dan.....
Dus kom niet met dat antwoord aan. ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
gevel dus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
4K

Het beste antwoord

Films, en tv-series waarschijnlijk ook wel, hebben vaak locatiescouts, die rondzoeken naar goede locaties om te filmen. Dat kan gaan over gebouwen (hoewel veel daarvan waarschijnlijk gebouwde sets zijn, maar niet allemaal), maar ook buitenplekken.
Volgens mij zijn de locatiescouts ook degenen die dat regelen met de eigenaren. Of ze er een mooi bedrag voor krijgen weet ik eigenlijk niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Buitenkanten van gebouwen zijn overigens ook vaak sets. Er is, ik denk in Hollywood, een hele straat met gebouwde huizen die in meerdere films en series gebruikt worden.
Ik heb een keer een artikel gelezen over die huizen, je staat versteld van hoeveel verschillende series/films hetzelfde 'huis' gebruiken.
Maar ik denk dat in Nederland veel meer op locatie gefilmd wordt, een gevel bouw je niet voor 2 scenes in een film natuurlijk (voor een blockbuster misschien, maar niet voor een Nederlandse film)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Locatie/location scout. Enige juiste benaming. Deze sluiten contracten af met eigenaren of kopen de panden op die nodig zijn. Als de eigenaren mee willen werken natuurlijk ;-)

Andere antwoorden (8)

Het is een set, die set staat in een studio.

Toegevoegd na 8 minuten:
OK, dus niet binnen.

Ik weet bij de serie "Neighbours" (Australië) dat wanneer zij de afleveringen opnemen, de mensen die in de huizen wonen, dan hun huis beschikbaar moeten stellen voor de serie en het filmen. Zij hebben hiervoor een contract moeten tekenen, daar staat ook in dat ze niet zomaar allerlei wijzigingen aan de tuin en gevel mogen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er binnen afspeelt is vaak een set en decor-werk. maar de gevel en het vooraanzicht buiten dan?
Decorbouwers huren ze daarvoor in... Een aparte tak in de filmmakerij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij gooise vrouwen wordt buiten de set, ook gebruik gemaakt van leegstaande huizen inderdaad. Daarom moest de familie morero een keer verhuizen, het huis waar gedraaid werd was verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel van de huizen zijn gewoon sets. Als er echt huizen worden gebruikt dan huren ze gewoon locaties. Daarvoor worden huizen gewoon gehuurd. En ja, de bedragen zijn erg leuk (Vrienden van me zijn een keer benaderd & hebben hun huis voor 5 dagen afgestaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat de voorkant van Café de Koning van Goede Tijden,Slechte Tijden,een bestaand Café is.Het heet in het (echt) Café Keijzer en staat in Leimuiden.Regelmatig worden er rond de Gemeente Aalsmeer,buiten opnames gemaakt van GTST.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote productiebedrijven hebben daar speciaal mensen voor in dienst. Ze zoeken stad en land af naar speciale locaties voor tv- en filmproducties. Deze mensen worden dan ook "Location Managers" genoemd en als jij toevallig een huis hebt waar zij belangstelling voor hebben, nemen ze contact met je op en kan er, uiteraard tegen een vergoeding, iets geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ooit zelfstandig internationaal koerier geweest en ik was ook nog eens freelance "Location Manager". Zag ik dan onderweg iets speciaals maakte ik daar snel een foto van + beschrijving en zodra ik weer thuis was stuurde ik dat op naar het produktiebedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige tv producers maken gebruik van decors. Er worden huizen nagebouwd, niet van echt te onderscheiden. (als je aan de achterkant zou kijken zie je ineens een half huis)
Andere films worden in lege huizen gemaakt. Vaak hebben tv-studio's een set op locatie met diverse mogelijkheden. Ze kunnen huizen opbouwen naar gelang de film of het programma nodig heeft.