Wanneer gaat die wet in die ervoor zorgt dat het geluid van de reclames niet luider zal zijn dan dat vd programma's?

Zoals vorig jaar aangekondigd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Galmt me nog steeds door de kop....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinds vorig jaar september als ik mij niet vergis.
maar het is niet de eerste keer dat daar heel veel over geklaagd word.
op discovery en NGC is het nog steeds te hard naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat niet alle tv-zenders hieraan mee doen? In de link van het antwoord van Maria16 hieronder, staat "Vanaf 1 januari worden commercials die te luidruchtig zijn, geweigerd van onder meer de publieke omroep, RTL en SBS6." Dit suggereert dat niet alle tv-zenders meedoen, en dat kan verklaren waarom het op bijv. Discovery nog zo hard klinkt.

Het beste antwoord

Dit is niet echt een wet maar een advies door de EBU (R128 om precies te zijn) die door een verbond van omroepen wordt overgenomen.

Men spreekt over zgn. Loudness regeling.

Men is gestart met toepassing van deze techniek op nieuw materiaal.
Het oude materiaal is nog steeds niet aangepast.
Zo ver ik weet zit de aanpassing (nog) niet in de 'broadcast chain' zodat je af en toe veel verschil hoort bij reclame/promo spotjes onderling.

Dit zal geleidelijk gaan verdwijnen.

De meting van het geluid is complex en wordt gemeten naar de gevoeligheid van het menselijk gehoor bij verschillende frequenties. Bovendien wordt dan ook het gemiddelde genomen van een bepaalde tijd. Geluidsniveaus kunnen zeer luid blijven wanneer er een bepaalde periode van rust aan vooraf gaat.
Daardoor zal deze techniek er nooit 100% voor zorgen dat sterblokken zachter klinken... het kan zelfs zijn dat het omgekeerde bereikt wordt!

We zullen zien wat het brengt; er zijn meer landen waar men zich hard maakt voor de loudness regeling.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou 1 jan, dit jaar zijn.
Merk jij er wat van?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merk er ook niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope :-(