In de FAQ van de VPRO-boeken-website is het antwoord te vinden:

"Van wie is het muziekstuk dat aan het begin en einde van de uitzending van Boeken te horen is?
Dit is het stuk 4 mains van de Vlaamse componist Wim Mertens."

http://programma.vpro.nl/boeken/

In de video hieronder een complete versie van dit werk.
Zoek zelf even in YouTube op "4 mains Martens", en je vindt ook andere uitvoeringen.
Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Martens moet Mertens zijn (in de laatste alinea). (Ik krijg trouwens de zenuwen van deze minimal music, word er kriegel van!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word er ook niet zo koud of warm van Amadea. Niet omdat het minimal music is, maar omdat ik de compositie niet zo sterk vind. Word je ook kriegel van Philips Glass? Die doet dit soort dingen ook, maar dan is het wat interessanter........ (Changing Opinion, Evening Song)