Waarom worden zaken bij Opsporing Verzocht pas na een half jaar behandelt?

Bij het programma Opsporing Verzocht zijn de behandelde zaken, meestal van ongeveer een half jaar geleden. Waarom? Want net of de meeste getuigen dan nog veel kunnen herinneren van toen. Er zullen toch veel meer tips binnenkomen als er maar een paar weken tussen het delict en uitzending zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.3K

Antwoorden (3)

Omdat veel zaken opgelost kunnen worden zonder de hulp van Opsporing Verzocht. Zie het als laatste redmiddel: als we alles geprobeerd hebben en de zaak is niet opgelost, dan schakelen we Opsporing Verzocht in. En ja, dan ben je vaak een half jaar tot een jaar later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een zaak pas in Opsporing Verzocht komt als het politie-ondezoek helemaal vast zit. Het is niet de 'standaard-methode' om misdrijven op te lossen, omdat het natuurlijk veel geld en voorbereiding kost (alle reconstructies en dergelijke) en veel zaken - gelukkig ! - ook zonder hulp van dit programma en veel sneller opgelost kunnen worden.

Een heel enkele keer is het heel urgent (zoals een half jaar geleden de foto van het jongetje die op een kinderpornosite was gevonden nog dezelfde avond werd vertoond en waarmee de Amsterdamse pedozaak is aan rollen. Dan kan teeveel heel snel een heel grote meerwaarde hebben. Maar over het algemeen gaat het om vrijwel 'cold cases'- waarmee een half jaar overigens no niet eens zo heel erg langzaam is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij maakt de politie op korte termijn meer gebruik van andere media zoals het journaal, mail-alert en hun eigen site. Meestal is dat al op de dag zelf of binnen een paar dagen.

Zo ben ik zelf ook ooit aangesproken voor een buurtonderzoek. Iedere passant die langs kwam werd even staande gehouden met de vraag of je op een bepaalde dag daar was langs gekomen en of ik toen iets gezien had. Kwam daar toevallig langs fietsen op die dag en dat tijdstip van het buurtonderzoek. Dat was tegenover de plek waar een ernstige misdaad was gepleegd eerder die week.

Toegevoegd na 6 minuten:
Toevoeging:
Zo wordt er na het Journaal soms een opsporingsbericht uitgezonden met vragen die betrekking hebben op bepaalde delicten.