Mag je een liedje zomaar gebruiken in een reclame (tv) ?

zo neeh, wat moet je dan doen om toestemming te vragen en hoeveel kost dit ongeveer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
3.5K

Het beste antwoord

Nee dat mag zeker niet zomaar. Een liedje is het intellectueel eigendom van de componist en tekstschrijver, en de uitvoering is het eigendom van de artiest, meestal vertegenwoordigd door de productiemaatschappij.

Wil je een liedje gebruiken in een reclame, dan zul je contact op moeten nemen met die productiemaatschappij.

De kosten zijn helemaal afhankelijk van de soort reclame en de bekendheid van de artiest. De plaatselijke garagehouder, die op regionale TV, een smartlap wil gebruiken, kan voor honderd Euro klaar zijn. Maar als L'Oréal een spotje maakt dat in veel landen maandenlang wordt uitgezonden, gaat het veel meer geld kosten.

Toch moet je je er niet op verkijken. Het gaat meestal niet om tienduizenden Euro's. Muziek op TV en dus ook in reclame, heeft een hoge attentiewaarde (dat merk je ook hier op GoeieVraag, met al die vragen over muziek). Een artiest wordt er dus bepaald niet slechter van, als zijn muziek wordt gebruikt in een reclame. Voor hem is het dus ook kassa als zijn muziek te horen is een een tv-reclame.

Dat is dan ook de reden, dat de artiest of zijn belangenbehartiger(s) meestal niet het onderste uit de kan willen halen, voor het gebruik van hun muziek. Voor een keurig prijsje, zijn én de adverteerder èn de artiest dik tevreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is geen standaardtarief voor. Wordt uitonderhandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of als de rechthebbende het helemaal niet wil gebeurt het helemaal niet. Of je krijgt een rechtzaak aan je broek als je het dan weer wel doet.
Je mag volgens mij 8 maten uit een lied gebruiken zonder toestemmig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?