Nee, de kunstenaars worden daar niet voor betaald. Dat is ook helemaal niet nodig, want het meedoen betekent alleen maar gratis reclame voor hun werk. Er kijken ruim een half miljoen mensen naar, en zo'n enorm publiek krijgt een kunstenaar nooit op een tentoonstelling of kunstmarkt.

Komt nog bij dat ze op de site van het programma staan, met een link naar hun eventuele website. Het is dus altijd kassa voor de kunstenaars, en ik denk dat iedereen graag "gratis" mee wil doen.

Overigens heeft omroep Max dit handig bekeken, want dit programma kost ze echt niets. Gratis kunstenaars, gratis model, gratis locatie (reclame voor het museum) en als er nog kosten zijn, dan worden die vergoed door het goede doel. Zo zie je maar weer dat schitterende televisie niet veel geld hoeft te kosten ;-)