De TV toren in Smilde in Drenthe is ingestort. Kunnen de mensen in noord Nederland nu geen Tv meer kijken en geen radio luisteren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (2)

Over de oorzaak is nog niets bekend. Wel zijn de tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 en Radio Drenthe inmiddels uitgevallen. Zendappatuur van KPN is beschadigd, waardoor Digitennekijkers thuis en op de camping geen tv-signaal ontvangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tegenwoordig gaat een hoop tv verkeer volledig bekabeld en onder de grond. Zo'n toren heet wel een TV-toren maar wordt voor allerlei doeleinden gebruikt en aan de andere kant gaan niet alle tv signalen over die toren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Het is nog veel ernstiger, want in de zendtoren van Lopik is ook brand geweest en die staat nu ook uit.
In het grootste deel van het land kun je geen radio meer luisteren in de auto. Veel kabelnetten geven het geluid van de zenders door en die doen het dan ook niet meer.
Ook de kijkers naar Digitenne kunnen in grote delen van Nederland niets meer ontvangen.
Dit is allemaal heel opmerkelijk, er is in Nederland nog nooit eerder brand geweest in een zendtoren en vandaag twee keer.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terrorrisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja geluidsterroristen :)
met die vele troep die ze op tv en de radio uitzenden kan ik het me voorstellen ;)
escape
12 jaar geleden
Vergeet niet dat heleboel mensen ook niet meer mobiel kunnen bellen, met name in Drenthe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wtf? is dat die toren die met kerst de kerstboom uithangt?
escape
12 jaar geleden
Nee. Die met die kerstboom staat in Lopik. Daar heeft ook een brandje gewoed en die staat nu ook uit. Maar die staat tenminste nog overeind :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lopik wordt vandaag weer bijgeschakeld, is al deels weer werkend.
Vanuit Amsterdam gaat een zendmast op transport die binnen enkele dagen in Drenthe moet zijn en dan zal daar ook alles weer gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me "zal daar ook alles weer gaan werken" onwaarschijnlijk is omdat een 100 meter hoge noodmast niet dezelfde werking heeft als een 300 meter hoge toren.
escape
12 jaar geleden
En ik vermoed dat er nooit meer een 300 meter hoge toren terug gaat komen. Die zijn gebouwd in het tijdperk van de analoge televisie en vandaag de dag niet meer echt nodig en veel te duur om te herbouwen.