Hebben de figuren in Suske & Wiske gebruikelijke namen?

Suske, Wiske, Lambik, Jerom, Sidonia, Barabas, Schanulleke / Schalulleke - zijn deze namen in België gewone, algemeen voorkomende namen, of zijn het niet-bestaande fantasienamen?

Picture for question
3.7K

Het beste antwoord

Wiske is een Vlaamse benaming voor Louise, Suske voor Franciscus.

Jerom is een Vlaamse variant op Jerome, een Franse naam. Lambik heeft Vandersteen gewoon verzonnen, naar het bier Gueuze Lambic, waar 'ie gek op was.

Sidonia heette eerst Sidonie, maar sinds de verhalen zijn uitgebracht in Nederland, heette ze Sidonia. Of Sidonie algemeen voorkomt, weet ik niet.

Barabas is gebaseerd op de Bijbelse figuur Barabbas, die vent die vrijgelaten werd ipv Jezus. Deze naam zal wel niet voorkomen in Vlaanderen.

Schanulleke heette oorspronkelijk Schalulleke, wat een Brusselse benaming is voor lenteui. Maar in Nederland vond men dat niet kunnen, dus werd ze Schabolleke en later Schanulleke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jerom in ieder geval wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Jerome of Jérôme komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1
Mijn tante heet Sidonia en daar wordt ze vaak mee geplaagd. De naam komt niet zo veel voor, dus in die zijn niet gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
wat grappig!