Wie kent het plot van 'Een neger in het dorp!'?

Ik kwam bijgaand plaatje tegen, en het leek me een erg offensief kinderboek, maar ik kan nergens vinden waar het over gaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@chaoticteddy. Apart dit soort boeken, ik bedoel het woord 'neger' kan nog wel neutraal bedoeld zijn, maar als ik het stukje van de inhoud lees dat op die blog staat waar Qris naar verwijst dan weet ik wel beter. Hoe ben je hier zo bij gekomen als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1955 was een neger in een dorp een opzienbarende gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Melissa, ja in 1955 misschien wel, ik las echter dat dit boek in 1964 is uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Martijn Lodewijk: ik kwam op het plaatje door een google-image-search op 'neger' (voor een antwoord op een andere vraag) en kwam deze tegen. Vond het een erg bizar boekje en Googlen leverde weinig op, dus vandaar deze vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Martijn Lodewijk. Mijn moeder vertelt altijd dat mijn broer voor het eerst een neger zag en heel hard: bah! riep omdat hij vond dat die man er vies uitzag. Mijn broer is geboren in 1964.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Dounja, ik kan me de 'tijdgeest' zoals Edo het hieronder vrij duidelijk omschrijft ook wel voorstellen, onbekend maakt tenslotte onbemind, alleen het verbaast mij toch wel een beetje dat in de jaren '60 van de 20ste eeuw hier in Nederland ook nog zo gedacht werd. Toen ik opgroeide in een klein dorpje in Drenthe eind jaren '80 of begin jaren '90 en de eerste Somalische vluchtelingen kwamen was het ook wel even wennen en toen hoorde je sommige mensen ook wel rare dingen zeggen overigens. Aan de andere kant, we moeten ook niet te politiek correct willen zijn, ik vind dat neger als woord bijvoorbeeld best moet kunnen in een neutrale context, we zullen het tenslotte iets moeten noemen. Ook traditionele dingen als negerzoenen en 'de negerhut van oom Tom' vind ik een beetje vreemd om dat nu te gaan veranderen. We kunnen tenslotte wel verder gaan met jodenkoeken en blanke vla, maar dan blijven we aan de gang.

Het beste antwoord

Enige link die ik kan vinden:

http://andhi.be/blog/een-neger-in-het-dorp/
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ken het plot niet. Maar ik vind vooral het uitroepteken aan het eind van de titel erg suggestief en daarom ook wel erg humoristisch (omdat het zo 'fout' is).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de 60er jaren was het heel normaal om zo over gekleurden te praten. De 'Sjors en Sjimmie' van toen, zou vandaag de dag niet meer door de beugel kunnen.
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden
Dit soort dingen hebben echt een tijdgeest. Als het een jaren-50 boek is, moet je er niet een jaren-90 moraal tegenaan gaan houden, de jaren dat negerzoenen uit de handel werden genomen, en Zwarte Piet bijna uit onze folklore werd verbannen.

Ik heb ooit in Italie een neger zien lopen. Dat was een bijzonderheid, die mensen hadden daar alleen negers op tv gezien. Een andere collega met rood haar was ooit in Turkije, iedereen keek naar hem om op straat: rood haar, dat duidelijk ook nog niet geverfd was, dat was echt iets speciaals.

Tot Suriname in 1974 onafhankelijk werd, waren er in Nederland ook nauwelijks negers, al helemaal niet in een dorp.

Maar het boek ken ik niet, en het plot ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De club vindt het pak sneeuw, dat er valt, geweldig. Dat belooft wat. Maar als ze een neger uit de trein zien stappen, zijn ze de sneeuw even vergeten. Hun verbazing is groot, als ze hem het dorp in zien gaan. Ze gaan hem plagen, tot ze bij het meestershuis komen. Wat een schrik als ze hem daar zien aanbellen. De volgende dag komt deze neger op school van de zending vertellen. Wat schamen ze zich! Strekking: Niet najouwen van negers of vreemdelingen. Dit berouwt vroeg of laat. Voor de Heere is er geen onderscheid tussen blank of zwart.

Bron:
http://www.achterderug.nl/pagerecensies_zsb.php?id=4307&id2=2

Kortom: de titel schijnt racistischer te zijn dan het boek.
Tijdens mijn zoektocht op google, trof ik ook onderstaande link aan, voor een overzicht van meerdere boeken met soortgelijke titels.