Hoe spreek je Hiawatha uit?

Gisteren had een vriend het over Hiawatha, het kleine indiaantje. Hij sprak de eerste twee a's kort uit en de laatste a lang.

(Met 'kort' bedoel ik als in 'mal', met 'lang' bedoel ik als in 'maal'.)

Ik ben gewend alle drie de a's lang uit te spreken.

We legden wel allebei de klemtoon op de tweede a.

Wat is nu de juiste uitspraak van Hiawatha in het Nederlands?

Picture for question
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het eens met "Broertje van Zilverslang".
Cryofiel
11 jaar geleden
Is hij niet de grote broer van Zilverslang?

Het beste antwoord

het stripfoguurtje Hiawatha is natuurlijk vernoemd naar de hostorische Hiawatha, en dat spreek je uit als " Hayę́hwàtha" (fonetisch ; iets als hajeewatta dus.
Geen Nederlands en ook geen Engels dus, maar één of andere indianentaal, ie ongetwijfeld niet of vrijwel niet meer gesproken wordt. het zal ook vooral de Engelse interpretatie van die naam zijn.

Maar net zoals alle namen, hoeven we ze niet precies zo uit te spreken als in de originele taal. Je mag er best een Nederlandse draai aan geven. Hiaawattaa (met de klemtoon op de middelste A) komt dan vermoedelijk het dichtst in de buurt, hoewel ik als kind ook 'Hiaawaataa' heb geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede uitleg. Ik denk dat je gelijk hebt met de "juiste" uitspraak. Toch blijf ik hardnekkig HiawAAtaa zeggen, zoals ik het sinds mijn vroege jeugd gewend ben. Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Bij een naam is het altijd lastig om te spreken van een officiële uitspraak. De enige die exact weet hoe een naam uitgesproken moet worden, is degene die de naam gegeven heeft.

Maar ik spreek de eerste en laatste a "lang"uit, en de middelste kort.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Deze uitspraak heb ik lang geleden ook gehoord in een tekenfilmpje met Hiawatha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed. +
Deze naam uitspreken kun je doen zoals je wilt in het Nederlands (het is een niet-Nederlandse naam...).

In het Nederlands gebruikelijk:

Hie A wat taa klemtoon op 1e a hie A wat taa

Zo spreek je het in het Engels uit :

HAIa woth aa klemtoon op 1e lettergreep HAI

woth = de th : met het puntje van je tong tegen de achterkant van je twee voortanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hieaawatta