Hoe komt Oom Dagobert aan zijn "Geluksdubbeltje"? En wat zijn de meest kenmerkende situaties waarin hij geluk brengt?

Vanmorgen kwam ik in mijn sokkenla een kwartje tegen en toen moest ik hieraan denken.

Wanneer heeft hij dit dubbeltje gekregen en wat zijn de meest kenmerkende situaties waarin het dubbeltje dan ook daadwerkelijk geluk brengt (volgens Dagobert zelf). Dit met uitzondering van dat elke keer ALS Zwarte Magica of de Zware Jongens het dubbeltje in handen krijgen, dat hij hem dan snel weer terug heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat Sanoma uitgeeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar in mijn vraag staat dat ik het geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeten wel erg oude sokken zijn geweest, of bedoel je een muntje van 20ct en eentje van 5 ct?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat ik die nu vindt wil niet zeggen dat ik dat kwartje daar 11 jaar geleden neer heb gelegd. Ik kwam hem toevallig weer een keer tegen.

Het beste antwoord

"Het geluksdubbeltje is het allereerste dubbeltje dat Dagobert Duck ooit heeft verdiend. Het geluksdubbeltje is ontsproten aan het brein van Disneytekenaar Carl Barks, die de geestelijke vader van de gehele familie Duck kan worden genoemd.

Dagobert kreeg in zijn jeugd in Glasgow een schoenpoetskit van zijn vader. Zijn eerste klant, een grondwerker met erg vieze schoenen, liet een Amerikaans dubbeltje achter nadat Dagobert flauw was gevallen na een lange tijd intensief poetsen. Toen Dagobert ontwaakte dacht hij dat hij was opgelicht, maar besloot desondanks het dubbeltje te bewaren: dit werd uiteindelijk zijn geluksdubbeltje. Of het dubbeltje echt de oorzaak is van Dagoberts succes of dat dat louter bijgeloof is, blijft in de verhalen van Barks vrij voor eigen interpretatie."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluksdubbeltje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat gaaf! dat dit ok op Wiki te vinden is.
eigenlijk hoort deze er dan ook bij:
Het geluksdubbeltje wordt vaak onder een stolp bewaard, en Dagobert Duck kust dit dubbeltje regelmatig als uitdrukking van zijn liefde ervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, op wiki wel, maar tot mijn verbazing trof ik het niet aan op de duckipedia.
http://www.donaldduck.nl/duckipedia/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu herinner ik me het inderdaad, ik heb dat al eens ergens gelezen. Of het in de strip was of ergens anders weet ik niet meer. Bedankt!