Fabel:
Er bestaan verschillende subgenres, maar het bekendste is het dierdicht, waarin menselijke eigenschappen naar dieren getransponeerd worden, en waarin dieren (soms ook planten of dingen) als handelende en sprekende personen optreden.

Je kan Donald Duck dus als fabel beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals jij het omschrijft zou het een fabel kunnen zijn. Maar je vergeet nog iets belangrijks, namelijk de zedenles. Die zit ook altijd in een fabel. En de meeste Donald Duckverhaaltjes bevatten geen levenswijsheid. Daarom zijn het gewoon strips en geen fabels.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, er zit meestal wel een les achter. Ik zeg niet dat je er wat aan hebt, maar die zit er toch wel degelijk!
Er zijn natuurlijk overeenkomsten. De dieren die de hoofdpersonen zijn, en praten als mensen. Maar een fabel heeft iets extra's, en dat is de levensles, of de moraal (van het verhaal). De Donald Duck zal die moraal missen, of in ieder geval niet de bedoeling hebben, mensen een spiegel voor te houden, zoals in een fabel.