Wat is een theatraal (muziek)nummer?

Ik moet voor mijn zang/theater opleiding een theatraal nummer uitkiezen om te zingen. Ik heb alleen geen flauw idee wat theatrale nummers zijn. Zijn dat nummers met veel diepgang of juist nummers waarbij je vreselijk overdreven gezichten kan trekken? Of heeft het meer met ritme te maken dan met tekst?

Hebben jullie misschien aanraders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.5K

Antwoorden (8)

Ik denk dat dit er een is: http://www.youtube.com/watch?v=O6701tpXAIg&feature=fvst
Het is wel van GLEE, maar dat maakt het ook weer leuker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat het dan gaat om een lied waar verschillende gevoelens in tot uiting komen. Dat het niet alleen in tekst wordt gezongen, maar door gezichtsuitdrukking en gebaren wordt ondersteund. Daar kan je dan in laten zien dat je het acteren naast het zingen ook beheerst. Iets aanraden is moeilijk zonder te weten welke muzieksoort jou het meeste aantrekt. Een smartlap, een musicalsong, een opera-aria, een liefdeslied. Zoveel mogelijkheden.....
Amadea
13 jaar geleden
theatraal is op overdreven wijze uiting geven van gevoelens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen iets van Freddy Mercury ...
The great Pretender of zo .
Dat noem ik wel echt theatraal.

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk ook eens naar de clips van Freddie en die opera zangeres ...... dat is echt super theatraal.

Toegevoegd na 4 uur:
ook de clip en uitvoering van just a gigolo door David Lee Roth is theatraal maar dan komisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik moest ook gelijk aan Queen denken, met veel bombarie en zo:"mama, juist killed a guy..." lijkt me theatraal genoeg ;)
Theatraal: op effect berekend, gekunsteld, overdreven, onnatuurlijk.
Daarbij is tekst wel erg belangrijk, omdat je aan de hand van de tekst gezichten kunt trekken en gebaren kunt maken. Als dan ook nog de muziek onverwachte geluiden bevat krijg je de meeste kans om er een theatraal nummer van te maken.
Je zou een grappig nummer van een cabaretier kunnen gebruiken en dan aan de hand van de tekst en muziek je gezichtsuitdrukkingen en gebaren overdrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een klassiekertje :) maar wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herman van veen heeft theatrale nummers.. of kijk eens naar nummers van cabaretiers

Toegevoegd na 1 minuut:
heeft idd ook te maken met het ritme uit de tekst kijk maar naar de spanningsboog. Je kunt ook kijken nara nummers uit musicals.. gegarandeerd theatraal! :) break a leg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theatrale zangliederen zijn liiederen waarbij de expressie van groot belang is. Dat kan serieus zijn, maar denk ook eens aan een nummer met humor.

Ga eens kijken op youtube bij de nummers van Brigitte Kaandorp, ik weet zeker dat je daar succes mee zult hebben. Kies bv voor het nummer 'Een heel zwaar leven', of het nummer 'wij, hij zij, she'.
Dat zijn een theatraal nummers, waarbij je je expressie en uitstraling gebruikt om er echt een succes van te maken.

Als je liever voor serieus gaat, zoek dan eens bij Maarten van Roozendaal. De manier waarop hij een stuk muziek tot theater verheft is zo geweldig!
Kies bv voor het nummer 'mooi', of 'red mij niet'.

Succes ermee!