Hoe kan ik met de beste manier noten leren schrijven en lezen?

Noten leren schrijven en lezen had ik altijd gewild. Ik wil niet meer wachten dus daarom zoek ik een optie. Hoelang duurt het, dat wil ik eerst weten. Moet je al die tonen uit je hoofd weten? bijvoorbeeld iemand speelt E# of Bb moet je die tonen (en de andere tonen natuurlijk) allemaal onthouden en uit je hoofd weten? Of kan dat niet? ooit heb ik van een muzikant zo iets gehoord dat dit wel moet. En waar kan ik het leren? Als ik thuisstudie muziek volg, is het dan nog al leerzaam of moet ik een cursus gaan volgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een piano is nog geen trompet,
een gitaar is geen harp,
en een marimba is niet hetzelfde als een schuiftrombone om maar wat voorbeelden te noemen. welk instrument zou u graag willen bespelen?
als u dit vermeld, dan kan er ook gericht antwoord worden gegeven.

Het beste antwoord

(Muziek) noten leer je het beste door te doen. Je kunt het met thuisstudie leren, kwestie van oefenen. Neem een instrument welke je aanspreekt, of doe het via zang. Via een cursus is het natuurlijk handiger omdat je dan ook verbeterd wordt. Informeer eens bij de plaatselijke muziekschool.

Wat mij een handige methode lijkt is de notenkraker, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Toen ik het leerde was die er nog niet.....

En: je hoeft niet te weten als iemand zegt een C dan loepzuiver de juiste toon te zingen. Als je een instrument bespeelt komt dat vanzelf. Een terts of kwint moet je na verloop van tijd wel zo kunnen zingen maar dat weet je dan ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

er komt best wel wat theorie bij kijken. je moet inderdaad uit je hoofd leren welke tonen er horen bij de geschreven noten e.d.

misschien kan je de onderstaande link eens doornemen. Staat heel veel theorie op.

http://www.noten-leren-lezen.nl/cursus-noten-leren-lezen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de helft van die cursus doet het niet.
Noten leren schrijven lijkt mij geen doel maar een middel.
B.v. om de liedjes die je bedenkt vast te leggen, of iets bestaands op je instrument op een handige manier te spelen. Noten leren schrijven en lezen, zonder zo'n doel, lijkt me heel saai, en ook bijna onmogelijk.
Het lijkt dan een beetje op het leren van allemaal Engelse woorden terwijl je nooit zinnen maakt, of Engels spreekt.
De beste manier om het notenschrift aan te leren is dan ook een instrument leren bespelen. Dan gaat het spelenderwijs, en het is nog leuk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt je eventueel laten inschrijven in een muziekschool
fremar
13 jaar geleden
Zelf heb ik noten leren lezen door het spelen van blokfluit, redelijk simpel en je leert ook sneller als je een instrument bespeelt.
Maar ook piano of keyboard zijn een goede manier om noten te leren lezen. Door het oefenen leer je het als vanzelf.
Of jij noten zomaar kan herkennen als je ze hoort merk je vanzelf, er zijn mensen die een goed zogenaamd 'muzikaal gehoor' hebben en dus gelijk horen welke noot het is, maar echt nodig is dit niet, wel makkelijk.

Hoe lang het duurt hangt erg af van hoeveel tijd jij er aan besteed, zelf leren als je het graag wil is goed mogelijk. Maar dan moet je wel zelf de discipline opbrengen om dagelijks te oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, bij noten lezen komt een hoop theorie om de hoek kijken. het is idd handig om een instrument erbij te bespelen. neem dan bijvoorkeur een akkoord-instrument (bijvoorbeeld piano of gitaar). daar leer je ook meteen akkoorden op spelen. en dat maakt het noten lezen & onthouden wat makkelijker.
hoeveel tijd het kost ligt helemaal aan de tijd die je eraan besteedt. maar het kost wel wat discipline. je moet het constant bijhouden. uiteindelijk gaat het dan vanzelf.

je hoeft niet elke toon te horen, en dan meteen de naam erbij te weten. (dat heet een absoluut gehoor, dat is aan te leren maar niet noodzakelijk). het is wel handig om wat intervallen te horen uiteindelijk. maar begin eerst maar met noten lezen.

veel succes!