Ik heb een tijdje terug een keyboard gekocht met 36 witte toetsen en 25 witte toetsen ik wil graag weten hoe ik er dan letters op kan schrijven

Bijvoorbeeld a-c-f wil graag leren spelen maar weet niet hoe en in welke volgorde je het er best op kan schrijven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
8.9K

Antwoorden (4)

Op internet is dat wel te vinden, zie bronnen. Er zijn 7 notennamen, C-D-E-F-G-A-B en daarna herhalen ze zich weer. De zwarte toetsen kun je eigenlijk geen vaste namen geven, omdat die een verlaging of verhoging zijn van een van de witte toetsen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de tweede bron wordt de herhaling van noten aangegeven als C1-D1 etc. Dan moet je wel weten waar de 'centrale C' zit, die kun je wel vinden als je de tonen uit het 'viruele keyboard' vergelijkt met die uit jouw eigen keyboard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsjeblieft!

Let op het patroon: als je een groepje van twee zwarte toetsen hebt, is de witte toets voor de eerste zwarte toets de C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals vorige reactie.
Ik zou het er alleen niet opschrijven maar kleine stickertjes erop doen. Als je straks kan spelen haal je ze lekker er af. Ziet mooier uit dan. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je hebt een keyboard met alleen maar 61 witte toetsen?
Terugbrengen lijkt me de beste oplossing....