wanneer en waarom was jazz vroeger zo populair en waarom niet meer ?

13 jaar geleden
in: Muziek
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel jammer... Jazz is erg lekker om naar te luisteren maat als je ff zoekt vind je genoeg jazz. Bijv. Arrow heeft een goeie jazz zender en er zijn ook nog altijd veel jazz festivals.

Antwoorden (4)

De jazz is ingehaald door de popmuziek en is ook uit de jazz ontstaan. De jazz is er nog wel, maar is - los van de popmuziek - een eigen leven gaan leiden. Door allerlei vernieuwende invloeden is de jazz ook wat elitair geworden, en heeft daarom ook niet zo'n groot bereik meer. Jazz stelt als zelfstandige muziek qua populariteit dan wel niet zoveel meer voor, maar is nog wel van invloed op veel muzikanten. Maar gelukkig bestaat jazz nog steeds, en dat zal ook heus wel zo blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door een overvloed aan muziek genres is er zoveel keus dat veel mensen zelf hun smaak kiezen en wordt jazz soms afgedaan als oubollig, hoewel er in de jazz ook nog verschillende gradaties zijn. de nieuwere jazz komt langzaam in opkomst

vroeger had je niet veel keus en was jazz nogal populair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor pakweg 1960 was jazz zeker populairder dan nu, maar er zijn ook nu nog veel jazzfans, alleen krijgt jazz niet zoveel airplay als mainstream popmuziek.

Toegegeven, van de popmuziek mag een klein gedeelte zich in een veel groter populariteit verheugen, maar dat was vroeger bij jazz ook al zo, het was vooral de mainstream jazz, jazz die minder eisen stelde aan de luisteraar en in die zin goed te vergelijken is met de mainstream popmuziek van nu, die goed kon rondkomen.

Als Keith Jarrett ergens een solo concert geeft is het op de eerste dag uitverkocht. Als het Keith Jarrett Standards Trio ergens speelt is het ook uitverkocht.
rose
13 jaar geleden
Jazz was vroeger wat pop/rock and roll nu is; een muziekstroming om je af te zetten tegen het establishment. Ook drank, drugs en een wilde levensstijl hoorde daar bij. Nu is jazz veel meer mainstream en wordt voor het grootste deel gemaakt en beluisterd door oudere mensen of echte muzikanten. Als je je als jongere wilt afzetten dan `kies`je meestal een andere stroming. Verder is het zo dat jazz vroeger een relatief nieuwe muziekstroming was; klassieke muziek was in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw toch de meest beluisterde muziek.