Puber die van klassiek houdt, herkenbaar?

Ik ben bijna 14 en ik heb een vreemde muzieksmaak voor mijn generatie: hardrock, '60 rock 'n roll en klassiek. Vooral dat laatste is echt mijn favoriet, ik kan makkelijk wegdromen bij Bach's cello suites of Debussy (ik luister nu Passepied van zijn suite bergamasque xD). Hebben meer mensen dit? Ik durf er niet voor uit te komen bij mijn vrienden en ik draai het alleen als ik echt helemaal alleen ben... niet fijn om anders te zijn...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

Wauw, je moet juist trots zijn op jezelf. Dat je op die leeftijd al zo'n muzieksmaak hebt ontwikkeld:) Hiermee loop je voor op veel van je klasgenoten, die zich uitsluitend bezig houden met "populaire muziek".
Als je mensen vraagt van wat voor muziek ze houden en ze antwoorden met "Top 40", dan ben ik van mening dat er iets mis is met hun. En dat is zeer vaak het geval...

Ik zou bijna zeggen, laat de muziek juist horen aan klasgenoten, om hun te laten horen hoe echte muziek klinkt...
Wees zelfverzekerd en luister het wanneer je wilt, wie er ook bij is:)

Je bent misschien een uitzondering, maar wel een hele positieve:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel te zeggen dat het vaak het geval is dat mensen de "top 40" als hun favoriete muziek beschouwen. Niet dat het vaak het geval is dat hun iets mankeert. Beetje lompe zin van mij...

Andere antwoorden (21)

Niet er voor uit durven te komen?
Je hebt toch respect voor jezelf?
wees jezelf en wordt niet zon cloon van iedereen ;)

Ik ken wel een paar mensen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken zeker aardig wat jongeren die ook van klassieke muziek houden en daar ook voor uit komen. Ik ken zelfs een jong meisje die van religieuze oude muziek houdt. Nou, dat is helemaal specifieke muziek die de meeste jongeren, maar ook veel ouderen niet kunnen waarderen.
Wees jezelf. Juist leuk als jij klassieke muziek mooi vindt. Toon je karakter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch heel normaal? Je vindt iets mooi of niet mooi en dat geldt ook voor muziek. Het is een teken dat je breed geïnteresseerd bent.

Onze dochter heeft dat ook altijd gehad. Zij vond op jonge leeftijd jazz en jaren '50 muziek heel mooi en luisterde dat ook vaak.

Het is juist fijn om anders te zijn! Misschien voelt het op die leeftijd nog niet zo. Schaam je nergens voor, want je vrienden zullen ook wel zo hun eigen eigenaardigheden hebben, die jij niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is niet gek want ik ben ook 14 en houd ook wel van klassieke muziek en rock...ik heb namelijk zelfde probleem ik durf ook niet te zeggen dat ik klassiek muziek houd...

Toegevoegd na 4 minuten:
*van klassieke muziek houd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een brede smaak, wees er trots op en geniet er van.
En als je er echt niet voor uit durft te komen dat je ook van klassieke muziek houdt, dan geniet je er toch van als er niemand bij is.
Je kan echter ook uitleggen waarom je er van houdt.

Durf in elk geval anders te zijn dan de massa die alleen maar uitkraamt top40 muziek als je vraagt van welke muziek ze houden (da's een lekker veilig antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ik vind het prachtig van je. Mijn zoon van nu 16 vind klassiek ook erg mooi. Naast Aerosmith en het gebruikelijke top 40 spul is hij helemaal weg van de Misa Criolla van José Carreras en de Carmina Burana en diverse stukken van Prokofjev.
Wees alsjeblieft trots op jezelf dat je zo'n brede muzieksmaak hebt :-).
En dat je vrienden het niet begrijpen, ja dat kan, maar daar zou ik me helemaal niets van aantrekken. Blijf zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent beslist niet de enige, en het is toch heerlijk om van zoveel verschillende soorten muziek te kunnen genieten?
(Het leukste is dat het geheid gaat gebeuren dat een van je vrienden eens aankomt met een te gekke hit en dat jij dan weet: tis een cover van een jaren '60-song, of het is gebaseerd op een klassiek stuk ;-))

Een hoop pubers komen (nog) niet verder dan hitparademuziek, maar velen zullen over een paar jaar ook andere muzieksoorten gaan ontdekken. Dus je loopt gewoon een beetje voor :-)
Ik zou er gewoon voor uitkomen, en als mensen l*llig doen, sja, da's pech dan - voor die mensen. Jij weet wel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik er gewoon voor uitkomen. Sommige mensen maken er grapjes over,, maar dat komt alleen omdat het een afwijkende smaak is. Dit is overigens niks serieus, ik bedoel, als jij klassiek muziek mooi vind, dat kan toch best?

Ik was vroeger ook altijd bij een stel mensen die allemaal hielden van hardcore en dergelijke. Ikzelf echter was de enige die geniet van mooie rock, zoals dire straits, Deep Purlple of misschien weer net wat harder. Ik vind het prachtig om een mooi nummer op te zetten, vervolgens in de sweetspot* gaan zitten en lekker naar het nummer te luisteren. Erbij vervolgens niks doen, gewoon genieten van het stuk op een mooie radio.
Iedereen daar keek me wel gek aan,, Vind jij dit mooi?? Maar eigenlijk is dat precies hoe ik ook naar hun ''muziek'' luisterde. Het maakt echt helemaal niks uit wat voor muziek je luistert! Ik zou je eerder respecteren omdat je van klassieke muziek houdt.

Gezien jouw leeftijd kan het ook een fase zijn. Op het moment bevindt je je in de puberteit en op dat moment ga je veel ''experimenteren'' met muzieksoorten. Je zult er uiteindelijk achterkomen wat je echt mooi vind. De kans is groot dat het niet zomaar zal veranderen, maar het kan ook best dat je als je 18 bent klassiek niet eens meer mooi vind.
Zo had ik het ook toen ik 13 was, toen was ik nog helemaal niet zo van het rock als ik nu ben. Langzamerhand begin ik Jazz ook steeds meer wat te vinden.

Wat ik dus wil zeggen is dat je ook nog veranderden kunt.
Maar moet dat? Nee. Het is best als je graag klassiek luistert. Als ik jou was zou ik zelfs gelijk aan iedereen vertellen, en misschien zijn er wel meer mensen die het ook vinden, maar er niet voor uit durven te komen. Of misschien ''ontdekken'' anderen klassieke muziek. Dan wordt het nog veel mooier!

*Met de sweetspot bedoel ik de plek waar de het geluid het beste tot z'n recht komt. Aangezien ik een beetje audiofiel ben stel ik grote waarden aan de kwaliteit van het geluid (en dus ook m'n speaker/versterker etc.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is het probleem is probleem precies? Ik heb altijd naar mijn eigen muziek geluisterd. Als het echte vrienden zijn vinden ze het niet gek. Wees blij dat je zelf kan bepalen wat je leuk vindt ipv iets luisterd alleen omdat anderen het mooi vinden, Daarnaast is het hedendaagse muziek zo dramatisch slecht dat ik ook wel kan begrijpen dat je naar wat andere muziek luistert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 15 en hoor wel de meeste muziekgenres graag. Van deathcore tot klassiek :) . Ik persoonlijk hou van piano, specifieker Ludovico Einaudi. Dus ik denk wel dat het vaker voor komt. Maar net zoals jij, er veel niet durven voor "uitkomen". Wat eigenlijk belachelijk is, want als je huidige vrienden je zo niet meer accepteren, zou ik serieus beginnen twijfelen of dat wel goede vrienden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken wel jongeren die ook van oude rock houden en klassiek dus je bent niet de enigste, ik ben in de veertig maar mijn muziek smaak is nog steeds vrij breed, ik luister weleens naar klassieke muziek maar ook naar modern en dan soms ook weer naar ouwe pop, sommige muziek verveeld nooit en vaak met die moderne dingen die hoor je meestal over een paar jaar niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde! Ik ben rond dezelfde leeftijd als jou, ik houd ook van bijvoorbeeld rock en pop en ook klassiek!:)dus heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets om je voor te schamen. Ik hou ook van klassieke muziek. Mensen vinden het vaak suf maar gewoon luisteren wat jij leuk vind om te luisteren! En er zijn maar weinig mensen van jouw (en mijn) leeftijd die naar klassieke muziek luisteren. Wat jammer is aangezien er prachtige muziek is gemaakt in die tijd! Wees trots op jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aaaaaaaaaaaight, word up > wat veel mensen niet beseffen is dat top40 en meer van dat soort ongein direct te herleiden is naar Chopin, Bach, Beethoven, vooral Haydn, enz. Lekker stoer mee blijven doen :p

http://www.youtube.com/watch?v=sTIv8hP-UIA

Verwater echter niet tot een Calimero, zo van 'ikke ben klein en jullie zijn groot'. Het klinkt alsof je jezelf hebt opgesloten in je ivoren toren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom er maar lekker voor uit. Ben ook 14, al bijna 15 dan, en luister ook klassiek (Satie is prachtig),60's, maar ook jazz en blues uit de jaren 30 of 50... Er is eigenlijk niks om je voor te schamen hoor! Bedenk dat jij (en ik, en verder de weinige mensen op in Nederland) gewoon heel bijzonder zijn. Leer van andere mensen hun muzieksmaak, glimlach om vreselijke muziek en respecteer iemands anders muzieksmaak, dan doen ze dat vanzelf ook wel bij jou. Het is trouwens ook wel heel plezant om naast mensen te zitten die populaire muziek draaien terwijl jij mee zit te neurien op The Animals ofzo. Je bent gewoon dan een perfecte puber! Haha, als je het zo wilt zien. Een muzieksmaak mag gewoon geen invloed hebben op wat iemand van je denkt! Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou zelf ook eigenlijk meer van rockmuziek .. ook al zeg ik tegen mn vrienden dat ik van pop hou. Maar ik ga het nog wel tegen ze zeggen. Echte vrienden zullen je niet uitlachen om zoiets

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben 15 btw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het Prinsengrachtconcert weleens gezien?een klassiek conc. 1x per jaar in Amsterdam, s middags heb je kinderprinsengrachtconcert, kinderen die zelf muziek maken, heel jong, en ook de toeschouwers zijn er al v.a.een jaar of 4. prachtig.Ook ging ik met mijn kleindochter van 7 naar een buitenconcert op ons dorp.ze vond het prachtig.terwijl er bij haar thuis nooit geen klassieke muziek aan staat.Geniet jij maar lekker van goede muziek, die al zo n 200 jr oud is, het zal er nooit uitgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees er trots op.
wauw. leuk zo'n ontwikkelde smaak op zo'n jonge leeftijd.
je bent leeftijdsgenoten vooruit, why not?
hopelijk steunt je moeder/vader je.
dan is het nog een stuk makkelijker, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 11jaar, ja natuurlijk hebben meer mensen dit
zelf hou ik van bijna alle muziek vooral pop klassiek jazz en Queen!
je hoeft er niet voor uit te komen maar je hoeft je er ook niet voor te schamen, er voor uit komen vind ik zo raar, ik bedoel je hoeft toch niet te zeggen hallo mensen ik hou van deze muziek ik vind dat jullie me op de zelfde manier moeten benaderen nadat ik dit gezegd heb. dat slaat toch nergens op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gekopieerd van een vorig antwoord (van Arf):

Liefhebbers van klassieke muziek en die van heavy metal hebben meer gemeen dan je zou denken. Een artikel dat ik ooit las op nu.nl illustreert dat.

"Liefhebbers van heavy metal-muziek en klassieke muziek hebben dezelfde soort persoonlijkheid. Ze hebben veel zelfvertrouwen, zijn creatief en zitten goed in hun vel, maar ze zijn niet extravert, aldus een onderzoek onder meer dan 36.000 muziekliefhebbers wereldwijd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had eens een les bij Engels waarbij je moest zeggen wat je muziek smaak was en meer dan 3/4 zei klassiek. Naast rock/dance/electro/pop/top 40.

Als je van veel muziekstijlen houdt zou ik juist heel erg blij mee zijn. Je hebt dan een goede muzieksmaak want je houdt van alles.