Wat doet een producer?

Wat doet iemand precies die een album produceert van een zanger of band? Wat voegt hij toe?
Denk aan Mark Ronson, Fluitsma/van Tijn, ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

In de muziekindustrie is een muziekproducent, dikwijls (muziek)producer genoemd, iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor een opnamesessie. Afhankelijk van het muziekgenre en de studio-ervaring van de artiest neemt een producer een meer of minder prominente plaats in. Tot de minimale taken van de producer behoren het indelen van de opnametijd in de studio en het nemen van eindbeslissingen. Muziek waarbij de producer daarnaast zo ongeveer elke beslissing op het gebied van compositie, arrangement en samenstelling van de muziekgroep neemt, wordt wel producersmuziek genoemd. Voorbeelden van typische producersmuziek zijn dance en het levenslied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit hangt af van het muziek genre. Bij hiphop en dance bijvoorbeeld. (met alle subgenres) doet de producer al het werk behalve de zang/vocalen. Tegenwoordig wordt bijna niets meer live opgenomen maar worden van te voren opgenomen samples gebruikt. Zelf produceer ik ook muziek en heb ik bijvoorbeeld al meer dan 1000 strings op mijn pc staan.
Twickx zei ook al dat de producer het arrangeren doet, dit is het 'in goede volgorde zetten van geluiden'. Dus wanneer je de drums/gitaar/piano hoort. Producers doen ook nog eens aan het masteren, dit is het finetunen van een geluid, zodat het een ander geluid wat je op hetzelfde moment hoort niet in de weg zitten. Dit heb je bij een basgitaar en bijvoorbeeld een drumstel. (allebei een lage klank)