De piano heeft twee of drie pedalen:
*Het linker pedaal brengt bij de staande piano, de hamerkoppen in hun rustpositie dichter bij de snaren, waardoor het geluid van de aanslag zachter wordt; kortere afstand betekent hierbij minder acceleratie met als gevolg een verminderde kracht bij het raken van de hamer op de snaren. De muziekterm voor dit pedaal is una corda. Bij een vleugel verschuift dit pedaal namelijk het hele klavier inclusief mechaniek, waardoor de hamers in plaats van de twee of drie snaren per toets er nog maar een of twee raken, wat een minder volume geeft. Als het pedaal opnieuw in de oorspronkelijke positie gebracht wordt, heet dit tre corde, wat 3 snaren betekent.

* Het rechter pedaal (sustainpedaal) laat de toon doorklinken na het loslaten van een toets doordat je met het indrukken van dit pedaal alle dempers van de snaren haalt. Als er sprake is van met pedaal spelen dan wordt steeds het rechter pedaal bedoeld.

Als er een derde (middelste) pedaal aanwezig is kan dit verschillende functies hebben:

* moderatorpedaal of studiepedaal dat een viltstrook tussen de hamerkoppen en de snaren brengt. Dit middelste pedaal is bedoeld om te vergrendelen voor het geval men wil oefenen zonder te veel geluidsoverlast te veroorzaken. Vele staande piano's zijn hiermee uitgerust.
* sostenutopedaal, dat alle snaren door laat klinken waarvan de toets is ingedrukt op het moment dat het pedaal wordt ingedrukt. Dit hebben enkel de grotere vleugelpiano's, en sommige staande piano's zoals de piano Yamaha U3C.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra ik deze vraag zag, wilde ik 'm eens uitgebreid gaan beantwoorden maar dat is volstrekt overbodig. Dikke plus voor AlphaLimaSie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! ik dacht; hee, dat weet ik! maar je was me voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus geen: koppeling, rem en gas?!
Sorry, dat was flauw..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch apart. Onze elektrische Piano (Roland) heeft ook drie pedalen, maar de middelste kun je niet 'vastklikken', dus is het geen studiepedaal. Wat dan wel?