Hoe schrijf je een lied?

Ik bedoel hiermee niet de tekst, maar de melodie. Ik schrijf zelf songteksten, maar ik kan geen melodie vinden/verzinnen. Hoe pak je dat aan?

Toegevoegd na 7 uur:
Ik denk dat ik met deze antwoorden al wel een eind zal komen. Ehm, ik heb wel een soort refrein en couplet, maar het refrein is ook steeds anders. Ik zal van beide wel een voorbeeld plaatsen:

couplet:
Have you ever been so exited for the bomb falling down on you?
I know the bridge will be out of sight.
The trees will shiver for hope.
The clouds will cover the roof,
but still you want to stay.

refrein:
So try to speak over the loudness.
Your voice will bump into despair.
And if you dare to let your eyes out...
you'll never close them.

(Ik schrijf niet altijd zo agressief, maar het is maar een voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het is een creatief proces waarbij je niet zomaar een stappenplan volgt en hopla je hebt een nieuwe melodie.

Waar je wel naar kunt kijken is wat je doel is met het lied en wie je doelgroep is. Wat voor muziekgenre past bij de tekst en wat voor genre beheers je zelf? Als je daar antwoorden op hebt gevonden, heb je al heel wat mogelijkheden weggestreept en kun je al een beetje zien waar de melodie naartoe moet gaan.

Je kunt bij de akkoorden beginnen, zoals degene hierboven beschrijft. Als je een goede melodie wilt, die ook zonder veel toeters en bellen blijft staan, kun je beter met de melodie zelf beginnen. Lees de tekst een paar keer hardop voor en ontdek het ritme in de tekst. Begin met het gedeelte wat het meeste pakkend is, bijvoorbeeld het refrein. Kijk welke regels in het refrein een herhaling kunnen gebruiken en pas dat ook toe in je melodie. Je kunt de herhaling aan het eind een variatie naar boven of naar beneden geven. Kijk ook in de tekst waar de meeste spanning zit. Daar ga je met de melodie naar boven, of je last er een rust in of een paar langere noten.

Als je een melodieregel hebt bedacht, herhaal het dan heel vaak en neem het direct op of schrijf hem uit, net wat je het makkelijkst vindt. Vaak ben je je idee alweer kwijt als er iets tussen komt.

Kan je eens een (deel van een) songtekst laten zien? Kijken wat voor kant je ermee op kunt. Ik zou je graag willen helpen. Ik schijf namelijk muziek maar de tekst lukt niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, hoe pak je dat aan. Zelf begin ik meestal maar wat akkoorden aan te slaan, lees ondertussen de tekst en dan stroomt de melodie meestal vanzelf mn hoofd in. Net zoals het gebeurde met de tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden dekken de lading een heel eind. Zelf kijk ik ook altijd naar het ritme van de tekst: als je de tekst een aantal keren hardop aan jezelf voorleest, hoor je vanzelf waar de klemtoon gaat vallen. Of er een natuurlijke opmaat in je zinnen zit, en of je herhalende rijm ook vraagt om een herhalende melodie (een stukje van de melodie in de eerste zin, kan de basis zijn voor de melodie in de tweede, etc.)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kloppende klemtonen en goed percussief zingen is heel belangrijk inderdaad.

Probeer verder een willekeurig akkoord te pakken, afhankelijk van inderdaad het genre en/of je kunde op het instrument. Je kunt uit dit eerste akkoord een toon pakken of zelfs een toon toevoegen (als je al wat verder bent of dit gaat wel natuurlijk) en die zingen. Ga ze voor mijn part allemaal af, zodat je je bewust word van het zingen op een akkoord.

Als je een noot hebt gevonden die goed aanvoelt en je pakt daarna een andere toon, heb je de optie om op die tweede toon een akkoord te zoeken. Je kunt ook een willekeurig tweede akkoord pakken en daar een toon op zoeken. Zo kun je doorgaan, maar het mooist is als je doorkrijgt wat je kan op akkoorden en dat het dan natuurlijker word. Dit mag misschien niet al te resultaatgericht klinken, maar kan je wel een idee geven van hoe je tot melodieën komt. Het proces is belangrijker dan het resultaat. Focus je dus niet teveel op dat je een bepaald liedje wilt maken, maar vertrouw er op dat er wel wat goeds uit komt.

Ik hou van een klassieke songstructuur met daarin een intro, couplet, refrein en brug, maar bedenk wel. In songwriting zijn geen regels. Je mag het idee van juiste klemtonen en ritmisch zingen ook loslaten door bijvoorbeeld geen tekst te gebruiken, maar klanken als "oeh", "ah", "i" of "pa-da-pa". Hierbij kun je bij het vinden van een melodielijn de tekst erin gieten of de tekst zelfs in dienst van de o zo goeie melodielijn te veranderen.

Ik zelf pak het ook op een natuurlijkere en minder theoretische manier aan (hoewel dit onbewust wel is wat ik doe misschien), maar kan me voorstellen en hoop dat je wat met deze concrete uitleg kan. Als je nog vragen hebt of het is niet duidelijk.. op dit moment ben ik ook erg actief op dit gebied, dus leuk om dat te delen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tekst vaak genoeg leest,ontstaat er in je hoofd,vanzelf een melodie,hou dit vast,en verzin er wat meer tonen bij,en dat is het.Simpel toch.Dus goed de tekst lezen,en muziek volgt vanzelf.Dit noemt men creatief denken,succes ermee.