Heb zojuist een bijzondere mannborg harmonium/ piano gezien. heeft u uitleg?

Wel registers, één pedaal zoals piano en een schuin zwelpedaal. Géén "trappers". Wat is dit voor bijzonders?

een jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (2)

Daar moet dan een elektrische windmotor in bevestigd zijn. Zo'n pedaalharmonium werd vrijwel altijd uitgevoerd met twee manuaalklavieren. Een voorloper van het elektrische (kerk)orgel.

Zonder te weten om welk instrument het precies gaat (er zijn heel veel maten en modellen) is het verder lastig om meer informatie te vinden.

Leuk feitje: John Lennon speelde een Mannborg-harmonium op de hitsingle "We can work It out" in 1965. Helaas is op de vrij donkere zwart-wit video ( https://www.youtube.com/watch?v=Qyclqo_AV2M ) niet te zien of hij trapt om lucht in het instrument te blazen of dat het ook een met motor is.
Amadea
een jaar geleden
Een mannborg harmonium/piano is een uniek instrument dat bestaat uit twee verschillende instrumenten. Het is een combinatie van een harmonium en een piano. Het harmonium heeft een klavier en een luchtpomp, terwijl de piano een klavier en een mechaniek heeft. Het is een interessant instrument om te spelen en heeft een unieke klank.
9 maanden geleden