Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet je bij piano spelen naar kijken?

Ik bedoel dit letterlijk: waar kijk je naar als je piano leert spelen? Kijk je naar je bladmuziek, naar je handen/de toetsen. Het leek mij om een beetje feeling te krijgen voor je instrument dat je probeert blind te spelen. Een vriend van mij liet iets horen en had de muziek voor een deel gememoriseerd en zat voorovergebogen naar de toetsen te kijken, maar dat leek mij slecht voor je lijf en dan zou je dus dat wat je wilt spelen helemaal moeten onthouden. Ik hoor het graag

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Muziek
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In principe alleen naar de bladmuziek. Je vingers moeten leren waar de toetsen zich bevinden.
Als je toch even naar je handen wilt kijken, probeer dan niet je hoofd te bewegen of te verlagen, omdat je als je hoofd van positie verandert, het veel lastiger kan worden om in de bladmuziek het punt terug te vinden waar je gebleven was.
Dus in plaats van je hoofd te bewegen om naar je handen te kijken, probeer via je neus te kijken door alleen je ogen te bewegen. Als je vervolgens weer terugkijkt naar de bladmuziek zal het veel eenvoudiger zijn om de noten terug te vinden op je bladmuziek.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Feitelijk hetzelfde als typen. Weten waar de juiste toetsen zich onder jouw vingers bevinden. En de noten óf van papier lezen óf (rechtop zittend en vooruit starend) uit jouw geheugen halen.
. . .
Funest voor lijf en leden is een te lage zitpositie. De zithouding van de legendarische Canadese meesterpianist Glenn Gould is hét schrikbeeld. Hij zat als een gebochelde achter het klavier. Hij had een rugaandoening. Laag zitten was voor hem de enige optie. Bron: https://www.bax-shop.be/blog/muziekinstrumenten/zithouding-voor-muzikanten-leer-opnieuw-zitten/
(Lees meer...)
Toegevoegd op 10 januari 2022 13:27: tekst
Amadea
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. We hebben het erover gehad, en hij haalt dan Glenn Gould aan. En verder een boel bs :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding