Wat is de beste plaats in de Grote Zaal van het Concertgebouw?

Wat zijn globaal gezien de beste plaatsen om te zitten in het concertgebouw voor het mooiste/beste geluid? Is dat dichtbij het podium, of juist zo ver mogelijk ervandaan? Is een podiumplaats een goede optie?

Het gaat om het tweede pianoconcert van Rachmaninoff. Omdat ik onder de 25 ben heb ik korting op de fel lichtblauw gekleurde stoelen (op de plattegrond die ik als foto heb bijgevoegd). Wat zou daar de beste plaats zijn? De website van het Concertgebouw geeft als best beschikbare plaats het hoekbalkon helemaal rechts achteraan in.

Ik ben hier heel erg benieuwd naar!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Muziek
45.4K
SimonV
5 jaar geleden
Lex van Delden, componist en oud muziekredacteur van Het Parool, heeft er ooit een eigen berekening op losgelaten. Rij 15, stoel 33: links midden in de zaal. Daar zit de recensent van Het Parool tot op de dag van vandaag, terwijl de critici van alle andere kranten plekken hebben op de eerste rij van het frontbalkon.
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/04/rij-15-stoel-33-voor-de-beste-akoestiek-1354602-a288917

Antwoorden (1)

De beste plaatsen zijn de rijen 20 t/m 25
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Waarom is dat zo?
ronron1212
5 jaar geleden
Omdat dat midden in de zaal is en daar het beste zicht en geluid is zijn overigens wel de duurste plaatsen.
ronron1212
5 jaar geleden
Als ik probeer ik altijd daar in het midden te zitten daar zit je echt heel goed middenpad in die rijen.