Waar gaat het nummer 'Hallelujah' over? Is het nummer zo goed door de tekst, de compositie of de zanger Jeff Buckley?

Ik heb alle woorden uit het nummer vertaald naar het nederlands, maar begrijp de plot niet. Kan iemand mij uitleggen waar de tekst over gaat en waarom het zo geadoreerd wordt door veel mensen?

13 jaar geleden
in: Muziek
9.1K

Het beste antwoord

Het zijn de tekst en de melodie die het nummer zo mooi maken.

Voor de uitvoering van JB waren er al hele mooie uitvoeringen, die van Cohen zelf was al prachtig.

Rufus Wainwright zingt het ook erg mooi.

Ik zing het zelf ook graag, ik vind vooral het eerste couplet prachtig, waar hij op de muziek de muziek beschrijft, maar ook de rest van het nummer is hartverscheurend.

De tekst is multiïnterpretabel maar gaat mijns inziens zeker ook over de fundamentele eenzaamheid van het zijn en de inherente tragiek van de liefde. En misschien ook wel over de ondraaglijke lulligheid van het bestaan.

Ik denk dat je het alleen kunt 'begrijpen' als je het niet probeert te begrijpen.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind persoonlijk de melodie van dit nummer gewoon echt prachtig. De tekst is ook interessant (en onbegrijpbaar ja), maar voor mij is het vooral de melodie.
De uitvoering van Jeff Buckley kan ook wel heel mooi zijn, en dat kan zeker bijdragen, maar ik denk niet dat dat is wat het nummer zo fantastisch maakt, aangezien zowel het origineel (van Leonard Cohen) als meerdere covers vaak aanbeden worden.
Ikzelf vind overigens de versie van K's Choice, gezongen door Gert Bettens, de mooiste versie die ik ken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De tekst snap ik zelf weinig van, maar op internet vind je genoeg uitleg over wat die zou betekenen. Bijv deze:
"Hallelujah' verhaalt over de Bijbelse koning David, die psalmen zingt en op zoek is naar het geheime/heilige akkoord (secret / sacred ?). Maar hij vraagt zich af of God wel naar hem luistert. Dan ziet hij Bathsheba baden op het dak. Hij verleidt haar en keert zich daardoor af van God. Maar terwijl hij met haar vrijt, vernederd en vernield ze hem: ze knipt zijn haar, waardoor hij zijn troon verliest (net als Samson zijn kracht). Maar na zijn erotisch falen, komt hij terug voor God te staan. En uiteindelijk zingt hij Hem opnieuw lof toe.

Maar de spirituele metaforen verbergen ook een bitter liefdeslied. Het gaat over verleiding en seks, maar wanneer het fout is gegaan, ook over pijn, wanhoop, onmacht en eenzaamheid."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn beleving gaat dit lied over het geheim van liefde en geloof. Geloof in dit geval in liefde. De mystiek van vertrouwen en liefhebben.

Typisch een mysterieus liedje dat bijna door iedereen mooi gevonden wordt omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan kan geven. Kortom, iedereen 'voelt' dit lied op zijn manier.