Waarom lezen de mensen in een koor de tekst van papier?

Als koren optreden hebben ze altijd de tekst in hun hand, terwijl zangers/zangeressen of bands van moderne muziek de teksten uit hun hoofd kennen. Kunnen koorleden de teksten niet uit hun hoofd leren?

5 jaar geleden
in: Muziek
2.5K
Amadea
5 jaar geleden
Weet je dat het niet waar is dat artiesten alles uit hun hoofd kennen? Let maar eens goed op tijdens een optreden, kijkt hij of zij niet geregeld naar een kleine monitor?

Antwoorden (3)

Het is niet alleen de tekst die koorleden van het papier lezen, maar ook de noten en muziektekens staan op dat papier. Dit is een beetje te vergelijken met harmonieën en orkesten die ook vanaf papier muziek spelen.
5 jaar geleden
Je stelling klopt niet. Er zijn koren die ervoor kiezen om los te komen van de bladmuziek en alles uit het hoofd zingen, omdat ze met elkaar losser op het podium willen staan.
Maar van papier zingen is natuurlijk gemakkelijker (vooral moeilijke arrangementen). Ook met bladmuziek in je hand kan je heel goed contact maken met je publiek, en ben je uitstekend in staat de emotie over te brengen.
SimonV
5 jaar geleden
Als je naar het repertoire van een koor kijkt is dit vergelijking met een bandje gemiddeld toch flink groter. Gevolg daarvan is dat koorleden veel meer muziek moeten kennen / onthouden / zingen dan een zanger/zangeres van een band. Natuurlijk behalve de tekst staat ook de muziek op papier, wat wel erg handig is vanuit ervaring.

Overigens is het niet in ieder koor gebruikelijk of toegestaan om swingend op het podium / altaar te staan.