Hoe komt het dat mijn stem anders klikt als ik ze opneem?

Ik zing veel en vaak en ik vind het best wel goed maar elke keer als ik het opneem met mijn gsm klinkt het echt vals. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

Voordat je kan zeggen of je echt 'niet kan zingen' kan je eerst proberen om op te nemen met fatsoenlijke studio-apparatuur. Een klein-membraam-microfoon geeft bijvoorbeeld al een enorm verschil met een gewone stagemic, laat staan het microfoontje van een modiel.
Want de opname-kwaliteit van zo'n hersenmagnetron is inderdaad verschrikkelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor opname van zang gebruikt men in de studio gewoonlijk juist een condensatormicrofoon met groot membraan.

Andere antwoorden (5)

Twee redenen.

De eerste: wat jij hoort, is niet wat een ander hoort. Een ander hoort jouw stem alleen via de lucht en zijn trommelvliezen. Jij hoort je stem niet alleen via de lucht en je trommelvliezen, maar ook via je schedel direct naar je gehoorzenuwen.

De tweede: een GSM staat niet bepaald bekend om de kwaliteit van microfoontje en luidsprekertje. Wanneer je jezelf opneemt met wat betere apparatuur, en je stem terugspeelt met betere apparatuur, krijg je een veel betere indruk van hoe jouw stem werkelijk klinkt voor een ander.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluid van een GSM kan nog zo slecht zijn, het maakt de tonen niet vals...
Geluid van buitenaf klinkt anders dan wanneer je hem van binnenuit je schedel hoort. Je schedel trilt en bounced alle geluidsgolven extra mee. Hierom klinkt kauwen bijvoorbeeld ook heel anders voor jou dan degene naast je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verklaart echter niet dat het echt VALS klinkt op een opname. Toonhoogte verschilt niet met wat je zelf hoort. Klankkleur natuurlijk wel.
Ik ben bang dat je opname je de waarheid laat horen.
Je hoort je eigen stem heel anders wanneer je zelf zingt.
Vandaar dat de Idols/Xfactor/Popstars juryleden ook altijd aan slechte kandidaten vragen of ze zichzelf wel eens gehoord hebben op een opname.
Dan zouden ze horen hoe slecht het echt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt!
Je GSM kapt de frequenties af.

Omdat het spraakgebied tussen de 300 en 3000 Hertz zit en dus alle andere frequenties onbelangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de kwaliteit van het geluid slecht is ligt aan de manier van opnemen. Met betere apparatuur en een technicus krijg je een veel betere opname.
Als het echt vals is (dus de tonen qua hoogte niet kloppen) dan ligt dat niet aan je opname. Vaak ben je als je zingt echt 'in het moment' en luister je niet zo precies naar jezelf als wanneer je naar een opname luistert. Daardoor hoor je als je zingt minder goed dat het vals is dan wanneer je terughoort.
Jezelf opnemen en terugluisteren zou een essentieel onderdeel van het leerproces van iedere muzikant moeten zijn.