Kun je een basgitaar stuk krijgen door verkeerd stemmen?

Als je een vijfsnarige akoestische basgitaar (dus BEADG) verkeerd stemt, als een viersnarige ("plus vijfde snaar", dan B) kan de kast dan bezwijken door de extra spanning?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als deze slecht gebouwd is...
Normaal, nee.
Z512099
6 jaar geleden
Kapot niet, wel slecht voor de arm.

Antwoorden (1)

Je spant de snaren zo, dat ze ook nog de juiste trilling kunnen maken (voor de juiste toon). Daar is de gitaar op gebouwd, daar kan de constructie wel tegen. Om de gitaar stuk te spannen met de snaren, moet je erg sterke snaren hebben moet je ze erg strak aantrekken. Zo lang de snaren tijdens het spelen nog kunnen springen/knappen, zo lang zal de gitaar zelf wel heel blijven.