waarom maakt één snaar van mijn gitaar zo lelijk geluid?

Ik heb gisteren een gitaar gekocht via marktplaats maar de B-snaar maakt een erg lelijk geluid. Hij is niet vals want ik heb hem al gestemd, maar hij galmt erg lelijk na. Weet iemand hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
6.5K
Z512099
6 jaar geleden
Oude snaar: vervangen, ofwel raakt hij een fretstaafje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De B-snaren zijn berucht voor frettbuzz want dat is het dunste snaartje wat het makkelijkste door de "nut" snijdt.

Antwoorden (2)

Dat noemen ze "fret buzz" Ga naar een gitaarwinkel om dit te herstellen, want vaak moet het topkammetje vervangen worden voor een type waarbij de snaren weer iets hoger liggen. Die kunststof topkammen zijn te zacht voor stalen snaren en zorgen ervoor dat deze zich langzaam naar beneden werken, zeker als deze onder een hoek richting de stemknoppen gaan. Met elektrische gitaren kan het ook helpen dat je de "truss rod" iets aantrekt zodat de hals iets van een kromming krijgt waardoor je van die vervelende "fret buzz" af bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Volgens mij een goed aqntwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij ook... maar wie ben ik, speel al sinds m'n 15e elektrisch gitaar...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zou kunnen dat een snaar gebroken is,maar een frettbuzz kan ook
Het kan ook zijn dat het een heel oude snaar is, deze kunnen meer galmen en klinken daardoor minder zuiver. Door de snaar te vervangen zal het probleem opgelost zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Volgens de vraagsteller galmt de snaar erg lelijk na. Deze snaar galmt dus nog wel, al is het lelijk. Dat neemt overigens niet weg dat je oplossing waarschijnlijk wel zal werken.