Waar gaat het liedje viva la vida van Coldplay over?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
19.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt veel gespeculeerd over de betekenis van het liedje. Tot op heden nog geen eenduidig antwoord (voor zover ik weet ook niet van Coldplay). Mensen suggereren dat het gaat om het 'vieren van het leven' (viva la vida), maar ook over het katholicisme/de kerk en de Franse revolutie.

Antwoorden (1)

Dit is een vertaling van de liedtekst:

Ik heerste ooit over de wereld, zeeën rezen als ik de opdracht gaf
Nu slaap ik ’s morgens alleen, veeg de straten die ooit van mij waren

Ik liet ooit de dobbelsteen beslissen, voel de angst in de ogen van mijn vijanden
Luister als de menigte aan het zingen was:
“Nu de vorige koning dood is, lang leve de koning!”

De ene minuut had ik de sleutel vast, op het andere moment sloten de muren me in
En ik ontdekte dat mijn kasteel gebouwd is op pilaren van zout, en pilaren van zand

Ik hoor dat de klokken van Jeruzalem luiden, koren van de Romeinse cavalerie zingen
Wees mijn toonbeeld, mijn zwaard en schild
Mijn missionarissen op een onbekend slagveld
Met een reden die ik niet kan verklaren sinds jij was weggegaan
was het nooit, nooit een eerlijk woord
Dat was toen ik heerste over de wereld

Het was de goddeloze en wilde wind die de deuren omverblies om mij binnen te laten
Verbrijzelde ramen en het geluid van drums
Mensen konden niet geloven wat er van mij geworden was

Revolutionairen wachten totdat mijn hoofd op een zilveren schaal ligt
Slechts een marionet aan een eenzame draad, oh…wie zou er ooit koning willen zijn

Ik hoor dat de klokken van Jeruzalem luiden, koren van de Romeinse cavalerie zongen
Wees mijn toonbeeld, mijn zwaard en schild
Mijn missionarissen op een onbekend slagveld voor een reden die ik niet kan verklaren
Ik weet dat Petrus mijn naam niet zal afroepen, nooit een eerlijk woord
Maar dat was toen ik heerste over de wereld.

Whoaaa. Oooh ooooh oooh ooooh.

Het gaat over diverse onderwerpen betreffende een naderende einde door de dood en hoe op het leven van de persoon terug wordt gezien. Dit vanuit de bijbelse en de wereldgeschiedenis: de onthoofding van Johannes de Doper, Petrus bij de hemelpoort, Lot die omkeek naar de puinhopen van Sodom en Gomorra, de macht van Napoleon.

Een oproep om het leven te vieren, omdat alles voorbijgaat en relatief is. Al ben je nu sterk en heb je de touwtjes in handen, toch kan je uiteindelijk zwak en afhankelijk zijn. Bouw niet op zand maar op rotsgrond, en kies voor vrede en vrijheid.
Amadea