Wat zijn de langste muziekstukken van voor 1900?

Vroeger hebben allerlei componisten ontzettend lange stukken gecomponeerd zoals
Matthäus Passion (Bach, Barok, 2u 50m),
Johannes Passion (Bach, Barok, 1u 50m),
Ein Deutsches Requiem (Brahms, Romantiek, 1u 10m),
Quatro Stagioni (Vivaldi, Barok, 40m)
Requiem (Mozart, Klassiek, 55m)

Maar wat zijn de langste muziekstukken van voor 1900?

De reden dat ik dit van voren 1900 wil weten is dat in de 20ste eeuw allerlei rare muziekstukken zijn bedacht om een statement te maken of om uniek te zijn. Het gaat mij dus echt om een muziekstuk dat destijds puur om de muziek is geschreven. Niet om hip te doen of een record te willen breken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De ring der nevelingen van Rijkaard Wagenaar

Antwoorden (1)

Misschien wat flauw, maar Saties Vexations is het langste muziekstuk: 18 uur en 45 minuten…
Het verdient zonder enige twijfel de eerste prijs voor de kortste partituur ten opzichte van de duur van dit muziekstuk uit 1893.
Aan de enkele bladzijde van de partituur kun je op geen enkele manier zien dat het de grondslag is van een werk van mammoetachtige proporties. Ook voor welk instrument de partituur bedoeld is staat er niet bij, al is het waarschijnlijk dat het voor een toetsinstrument geschreven is. Vexations bestaat uit een kort thema in de bas, dat vier keer herhaald wordt met wisselende akkoorden erboven.
De schijnbare eenvoud wordt in een ander licht gesteld door de aanwijzingen die de componist bij de partituur schreef: ‘Om dit thema 840 keer achter elkaar te spelen, is het aan te raden om jezelf goed voor te bereiden, in diepe stilte en serieuze onbeweeglijkheid.’ Zoveel herhalingen brengt de lengte van het stuk op een indrukwekkende 18 uur en 45 minuten…

Op de tweede plaats komt dan "Der Ring des Nibelungen" van Richard Wagner: 16 uur.
SimonV