Als je een kruisstandaard (X-vorm) onder een digitale piano zet heb je daar dan geen last van tijdens het spelen (zittend) i.v.m. de beenruimte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (2)

Dit ligt sterk af van de bespeler. Mijn ervaring is dat musikanten veel doen om het aan te passen aan hun eigen stijl en lichaam. Misschien is de standaard er alleen voor om de piano stallen als er niet op gespeeld wordt. Ik heb geen klachten gehoord. Je kunt ook staan achter de digitale piano of meer voorover buigen. Meestal zitten je knieën voor de rand van toetsen of er net onder. Dus mijn antwoord is geen last.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is afhankelijk van veel factoren:

- model van de piano: de standaard staat ongeveer midden onder het apparaat. Soms is dat dus achter de toetsen en bij andere modellen is dat onder de toetsen. Hoe meer de standaard onder de toetsen komt, hoe eerder je er last van hebt.

- beenlengte en lichaamsbouw: met lange benen zit je eerder tegen de standaard dan met korte benen. Maar met lange armen zit je verder van de piano af en dus ook verder van de standaard.

- lichaamshouding armen: speel je met (bijna) gestrekte armen of alleen met je onderarmen en polsen, met de bovenarmen naast het lichaam. In dat laatste geval zit je veel dichter bij de piano.

- lichaamshouding benen: sommige mensen zitten met de knieën tegen elkaar. Afhankelijk van afstand tot de piano en hoogte van de kruk kom je dan met je knieën tegen het kruis (midden) van de standaard, of net erboven in de open driehoek tussen kruis en piano. Er zijn ook mensen die met de knieën ver uit elkaar zitten. Dan raak je de standaard ook minder snel.

Tip: test voor jezelf. Zet de piano op tafel en ga zitten zoals je liefst speelt. Kijk waar je knieën uitkomen: recht onder de toetsen of niet, bij elkaar of uit elkaar, en op welke hoogte.
Het kruis van de standaard zal in het midden van de piano (breedte) en het midden van de hoogte tussen vloer en onderkant piano komen.