Muziek: Hoe werkt een bluesschema? Wat betekent Mineurakkoord Bm b=1,5 en m = 2? Wat is de toonladder? En hoe werken de Romeinse cijfer daarbij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
8.4K

Antwoorden (2)

Bluesschema is opgebouwd uit het volgende akkoordenschema:
I - I - I - I | IV - IV - I - I | V - IV - I - I
I = 1 = priem
IV= 4 = kwart
V = 5 = kwint
(II = 2 = secunde, III = 3 = terts). Dat zijn de toonsafstanden.

Als je begint met een C als grondtoon (priem), dan is de kwart C->D->E->F, dus F. En een kwint = G.
Dan is het schema C C C C | F F C C | G F C C

Toegevoegd na 3 minuten:
Een basisaccoord bestaat uit Priem - Grote terts - kwint
Dus een C-accoord is dan C/E/G
Van C naar E zijn 2 hele toonsafstanden. Van E naar G zijn 1,5 toonsafstanden. E-F is een halve toonsafstand (op piano zit daar ook geen zwarte toets tussen), F-G is een hele toonsafstand.

Bij een mineur gebruik je een kleine terts.
Een Cm (C-mineur) is dan niet C/E/G, maar C/D#/G (of C/Eb/G).
Bij een Bm geldt dat hetzelfde:
B = B/D#/F#
Bm = B/D/F#.

Simpel gezegd, doe je bij een mineuraccoord de middelste toon een halve toon terug.

Als een F-akkoord dus F/A/C is, dan is Fm dus F/G#/C (of F/Ab/C)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je doet veel te moeilijk
Je hebt bijvoorbeeld de toonladder c: dat is eerst 1-1-1-1 = c-c-c-c dan 4-4-1-1 = f-f-c-c en als laatste 5-4-1-5 = g-f-c-g