Hoe laat ik een stereo track (stereo delay) goed klinken in mono?

Ik heb een nieuwe mix gemaakt die stereo geweldig klinkt. op sommige sporen heb ik een 'Stereo Delay' VST gezet. nu ik de track in mono afspeel klinkt hij afschuwelijk en is hij zeker niet luisterwaardig. Wat moet ik doen om (zelfs met stereo delay op sommige sporen) de gehele track goed laten klinken? de hele track in mono mixen is geen optie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Door de tijd op de delay aan te passen (waarschinlijk).
En hoezo is in mono mixen geen optie?
http://homestudioplugin.nl/mixen/mono-stereo/
TurfGraver
7 jaar geleden
Leuk experiment. Genereer een sinusgolf van 200Hz. Links origineel, rechts delay van 7,5ms.
Luister hiernaar in stereo en in mono.
Door de tijdvertraging (verschil) zal bij bepaalde frequenties het geluid geannuleerd worden bij mono. Dus afhankelijk van de frequenties in je muziek en de tijd van de delay zal ik mono bepaalde frequenties (fase) geannuleerd kunnen worden. Hierom mix je in mono en exporteer je (als dat goed is) naar stereo. :)
p.s. ook een mono delay (waarbij je het origineel met delay mixed) heeft het zelfde effect...

Antwoorden (1)

Onmogelijk delay is een stereo effect die echt links rechts nodig heeft om te werken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Delay is een tijd vertraging, heeft niks met stereo te maken. Behalve dan dat je het ook op stereo KAN toepassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het zo goed weet geef dan een antwoord .
Je hebt in audio een delay om de speakers op tijd te zetten dus inderdaad vertragen.
Delay als effect is een heel ander verhaal.
Waarom zou je een spoor in je track later willen beginnen ? Dan zet je hem een seconde op de tijdlijn vooruit en niet met een plug-in.
Maar ja dat vertelde Google je zeker niet
TurfGraver
7 jaar geleden
Samen met het orgineel als echo (al dan wel of niet in stereo)?
http://homestudioplugin.nl/plug-ins/delay/
Blijf adenmhalen.....